این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱۷۱-۱۸۷
عنوان فارسی
اثرات سیاستهای زیست محیطی و اقتصادی بر رفتار حمل و نقل شهری با رویکرد قیاسی – استقرایی : مطالعه موردی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
افزایش آلودگیهای زیست محیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی موجب شده است تا به اجرای سیاستهای مناسب برای توسعهی به کارگیری فناوریهای پاک، به ویژه در بخش حمل و نقل شهری، توجه شود. برای پیشبینی اثرات این سیاستها باید ترجیحات مصرفکنندگان نسبت به فناوریهای مختلف مصرفکنندهی انرژی شناسایی شود. در این مقاله از یک مدل انتخاب گسسته برای شناسایی مؤلفههای رفتاری در یک مدل تلفیقی قیاسی- استقرایی بهنام سیمز استفاده میشود. بدین ترتیب، یک مدل انتخاب گسستهی لاجیت چند جملهای برای انواع خودروها با فناوریهای مختلف و برای شیوههای مختلف حمل و نقل، با استفاده از ترجیحات ابراز شده از سوی شهروندان تهرانی براورد شده است. اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههایی که بهوسیلهی 250 نفر از این شهروندان تکمیل شده است، به-دست میآید. سپس، اثرات سیاستهای فناوری محور و سیاستهای زیستمحیطی و اقتصادی؛ مانند مالیات بر نشر، افزایش قیمت بنزین، محدودیت استفاده از خودروهای تک سرنشین و محدودیت استفاده از خودرو بنزین سوز روی سهم بازار فناوریهای مختلف حمل و نقل در تهران و آلایندگی ناشی از آنها را شبیهسازی میکنیم میپردازیم. بر اساس نتایج اجرای این مدل، اعمال سیاستهای فناوری محور تأثیر به سزایی در تغییر سهم بازار فناوریهای حمل و نقل، به سمت فناوریهای پاک و کاهش انتشار آلایندهها دارد. پیش بینی مدل آن است که با ورود فناوریهای جدید با هزینهی چرخهی عمر کمتر نسبت به فناوریهای مرسوم ، بیش از هفتاد درصد سهم بازار به این خودروها اختصاص یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact of Environmental and Economic Policies on Urban Traffic Behavior Using Hybrid Top-down Bottom-up Approach: Case of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Increase in environmental pollutions of fossil fuels calls for policies stimulating clean technology deployment especially in the transportation sector. To evaluate the efficacy of these policies we should explore the preferences of consumers regarding different technologies. In this paper we use a discrete choice approach used in “Canadian Integrated Model system” (SIMS) to identify the behavioral components. This model has a hybrid top-down bottom-up structure. For this purpose we estimate a multi-nominal logit model (MNL) for different automobile technologies and different transportation modes based on preferences revealed by a sample of 250 Tehran citizens. Then, we evaluate the effects of economic, technological and environmental policies on market share of different automobile technologies and air pollution in Tehran. These policies include gasoline price increase, pollution tax, limitations on single passenger cars and limitations on use of gasoline driven cars. According to this analysis, technology based policies can effectively correct the market shares towards clean traffic technologies
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داوود منظور | davoode manzoor
imam sadiq university
امام صادق
محمد کاظم صفاکیش | mohammad kazem safakish
imam sadiq university
نشانی اینترنتی
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
انرژی، منابع و محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات