این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات منابع آب ایران، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی طراحی بهینه مخازن موج‌گیر دیفرانسیل
چکیده فارسی مقاله یکی از راههای کاهش پدیده ضربه قوچ در مسیر خطوط انتقال آب نیروگاههای آبی، احداث مخزن موج‌گیر در مسیر انتقال آب می‌باشد. مخازن موج‌گیر باعث استهلاک نوسانات جرم‌ گردیده و سبب می‌شوند که امواج فشاری کمتری به داخل تونل کم فشار منتقل گردد. طراحی مخازن موج‌گیر دیفرانسیل معمولاً‌ شامل تعیین متناسب قطر مخزن موج‌گیر، قطر لوله رایزر، تراز سرریزی رایزر، ‌ارتفاع مخزن موج‌گیر و سطح مقطع روزنه‌ها می‌باشد، به نحوی که عملکرد هیدرولیکی قابل قبولی را ارائه نماید. در این مقاله مسئله طراحی مخازن موجگیر دیفرانسیل در قالب یک مسئله بهینه‌سازی فرموله شده است. در این فرمول‌بندی کل هزینه‌های اجرایی بعنوان تابع هدف اختیار شده است که باید حد اقل شود و ضوابط طراحی و الزامات شرایط هیدرولیکی مسئله بعنوان شروط مسئله بصورت قیود در مسئله وارد شده‌اند. حل مسئله به روش تابع جریمه داخلی صورت می‌گیرد. خروجی‌های مسئله عبارتند از مشخصه‌های اصلی طراحی که با آن طراحی اجزاء‌ مخزن صورت می‌گیرد. برای نشان دادن قابلیتهای روش، مخزن موجگیر سد آپالاچیا که مشخصات آن در دسترس می‌باشد طراحی بهینه شده و با نتیجه‌ حاصل از کار محققین دیگر،‌ مقایسه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مخزن موجگیر دیفرانسیل، نیروگاه آبی، طراحی بهینه،

عنوان انگلیسی Optimal Design of Differential Surge Tanks
چکیده انگلیسی مقاله One way to reduce the effect, of water hammer in hydraulic conduits is to build a proper surge tank. Surge tanks dissipate the mass oscillation and reduce the transmitted pressure into hydraulic conduits. The design of Differential Surge Tanks usually includes the proper determination of diameter of the main tank and the riser, the heights of the main tank and the riser, and the area of orifices such that they guarantee the acceptable hydraulic performance. In this paper, the design of differential surge tanks has been formulated in the form of an optimization problem in which the objective function is to minimize the total cost. Hydraulic conditions that have to be satisfied for a good performance of the system, comprise the constraints of the problem. The optimization problem has been solved using the Barrier method. The outputs are the basic design parameters that make detailed design of surge tank possible. To show the capabilities of the method, the surge tank of Appalachia dam has been designed by the proposed algorithm and compared to similar design of other research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Differential Surge Tank, Hydro-plant, Optimal Design

نویسندگان مقاله حمید محرمی |
دانشیار بخش عمران ، دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدعلی اکبر صالحی نیشابوری | seyed ali akbar salehi neyshabouri
استاد بخش عمران ، دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عبدالمهدی فروغی |
کارشناس ارشد سازه های هیدرولیکی شرکت توسعه آب و نیروی ایران


نشانی اینترنتی http://www.iwrr.ir/article_15633_143ff4e7b2c7acef08aedae90c70ff7d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات