این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات منابع آب ایران، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۶۶-۷۷

عنوان فارسی مطالعه پدیده انتقال رسوب ساحلی در جهت عمود بر ساحل با استفاده از مدل فیزیکی و ریاضی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله پدیده انتقال رسوب ساحلی در جهت عمود بر ساحل و تغییرات بستر سواحل در اثر تکرار این پدیده با استفاده از دو روش مدل فیزیکی و ریاضی بررسی شده است. نتایج آزمایش با استفاده از مدل فیزیکی ساخته شده نشان داد که در دانه‌بندی مصالح رسوبی، با افزایش مصالح مورد استفاده از شدت تخریب ساحل کاسته شده و پشته ایجاد شده به سمت ساحل متمایل گردیده و ارتفاع آن نیز کاهش یافته است. همچنین با افزایش شیب ساحل شبیه‌سازی شده، شدت تخریب ساحل شدیدتر و پشته ایجاد شده به سمت دریا متمایل گردیده و ارتفاع آن نیز کاهش یافته است. در بررسی دانه‌بندی مصالح و شیب ساحل نیمرخ‌های ساحلی زمستانه تشکیل گردید در حالیکه در تأثیر ارتفاع موج، نیمرخ تابستانه نیز تشکیل گردید. آزمایشها برگشت‌پذیری پدیده انتقال رسوب عمود بر ساحل را نیز تأیید کردند. در مدل ریاضی از برنامه (Littoral Processes and Coastline Kinetics) Litpack موسسه DHI دانمارک استفاده شد که مقایسه نتایج آن با مدل فیزیکی نشان داد که این مدل شرایط واقعی را پیش‌بینی می‌نماید و دقت آن در شرایط مدل فیزیکی به دلیل تأثیرات ناشی از مقیاس بسیار کم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موج، جریان ساحلی، رسوب ساحلی، نیمرخ زمستانه، نیمرخ تابستانه،

عنوان انگلیسی Investigation of Cross Shore Sediment Transport Using Physical and Numerical Methods
چکیده انگلیسی مقاله Efforts have been made to estimate the sediment transport and beach profile evolution during storm conditions based on surf zone hydrodynamics. This study compensates, to some extent, for the lack of information describing the coastal processes, particularly cross shore sediment transport and short term beach profile evolution in response to storm events. In this regard, following extensive series of experiments, the Litpack model is used to predict the beach profile evolution in an artificial beach. The profile evolution results predicted by the model compared to those found in the experimental measurements are illustrated clearly. The accuracy of the model is still to be improved; nevertheless, the results illustrate the feasibility of the Litpack model to predict the beach profile evolution in coastal regions. The main objectives of these experiments were to undertake a quantitative comparison of cross shore sediment transport and beach profile evolution with different sizes of sand. Increasing the size of beach material results in reduction in cross shore sediment transport and beach profile evolution for coarse beaches. The results obtained from the model compared to the experimental results are promising and encouraging for further modeling developments. Comparison of the results obtained from experiments and numerical models show that the Litpack program can predict the full scale behavior of beaches with reasonable accuracy, however, due to the scale effects its prediction for the laboratory conditions is not very decisive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میر احمد لشته نشایی | mir ahmad lashteh neshaei
استادیار گروه عمران، دانشکده فنی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ایوب متین سرشت | matin seresht
مربی گروه معماری، دانشکده معماری دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مرتضی منشی زاده |
کارشناس مرکز تحقیقات آب وابسته به وزارت نیرو
سازمان اصلی تایید شده: وزارت نیرو

فرید حاتمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://www.iwrr.ir/article_15455_7300bc9ff31ad0c710cb9ba7ff7bfef4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات