این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
منابع انسانی ناجا
، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴۵، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
عنوان فارسی
نقش عواطف و حافظۀ عاطفی در حافظه سازمانی
چکیده فارسی مقاله
مفهوم حافظه سازمانی گسترهای وسیع از تحقیقات را در رشتهها و علوم مختلف به خود اختصاص داده است. در ادبیات مدیریت نیز به مفهوم حافظه سازمانی، بهویژه در دو بُعد حافظه اظهاری و رویهای، بسیار توجه شده و درباره آن تحقیق شده است. اما، با وجود فراوانی تحقیقات، به محتوا و جنبه عاطفی حافظه سازمانی به میزانی کم توجه شده است. از این رو، در شرایط رقابت کنونی و با توجه به تأثیر مثبت و سازنده حافظۀ سازمانی بر عملکرد و توان رقابتی سازمانها، لازم است به عواملی که بر حافظۀ سازمانی تأثیرگذار است بیشتر پرداخته شود؛ از آنجا که تحقیقات در موضوع بُعد عاطفیِ حافظه سازمانی به تعدادی محدود و انگشتشمار صورت گرفته است و کاستیهایی نیز در این زمینه وجود دارد، این مقاله با هدف تعریف حافظۀ عاطفی سازمانی و ابعاد مختلف عواطف و پرداختن به تأثیر عواطف و حافظۀ عاطفی بر حافظۀ سازمانی نگاشته شده است. جهت نیل به این اهداف، گسترهای از ادبیاتِ موجود درباره حافظه عاطفی و بُعد عاطفی حافظۀ سازمانی مرور شده است. نتایج حاصل به این مطلب منتهی شد که عواطف میتواند نقشی بسزا در حافظه کارکنان و سازمان ایفا کند و موجب تعدیل حافظه سازمانی شود. همچنین میتوان درباره عواطف -به مثابه بخشی از حافظه سازمانی- تحقیق و بررسی کرد؛ ابعاد عاطفی و ترکیبهای مختلف این ابعاد میتواند منجر به حفظ حافظه سازمانی موجود، تغییر در حافظۀ اظهاری و رویهای و یا فراموشی سازمانی شود. همچنین، رابطهای دوطرفه میان حافظۀ عاطفی با حافظۀ اظهاری و رویهای وجود دارد که، به واسطه ابعادی از حافظۀ عاطفی، تعدیل میشود. از این رو بهرهگیری اثربخش از حافظه سازمانی مستلزم این است که مدیران و رهبران سازمان تجربیات عاطفی گذشته را مد نظر قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
نقش عواطف و حافظۀ عاطفی در حافظة سازمانی
چکیده انگلیسی مقاله
مفهوم حافظة سازمانی گسترهای وسیع از تحقیقات را در رشتهها و علوم مختلف به خود اختصاص داده است. در ادبیات مدیریت نیز به مفهوم حافظة سازمانی، بهویژه در دو بُعد حافظة اظهاری و رویهای، بسیار توجه شده و دربارة آن تحقیق شده است. اما، با وجود فراوانی تحقیقات، به محتوا و جنبة عاطفی حافظة سازمانی به میزانی کم توجه شده است. از این رو، در شرایط رقابت کنونی و با توجه به تأثیر مثبت و سازندة حافظۀ سازمانی بر عملکرد و توان رقابتی سازمانها، لازم است به عواملی که بر حافظۀ سازمانی تأثیرگذار است بیشتر پرداخته شود؛ از آنجا که تحقیقات در موضوع بُعد عاطفیِ حافظة سازمانی به تعدادی محدود و انگشتشمار صورت گرفته است و کاستیهایی نیز در این زمینه وجود دارد، این مقاله با هدف تعریف حافظۀ عاطفی سازمانی و ابعاد مختلف عواطف و پرداختن به تأثیر عواطف و حافظۀ عاطفی بر حافظۀ سازمانی نگاشته شده است. جهت نیل به این اهداف، گسترهای از ادبیاتِ موجود دربارة حافظة عاطفی و بُعد عاطفی حافظۀ سازمانی مرور شده است. نتایج حاصل به این مطلب منتهی شد که عواطف میتواند نقشی بسزا در حافظة کارکنان و سازمان ایفا کند و موجب تعدیل حافظة سازمانی شود. همچنین میتوان دربارة عواطف -به مثابه بخشی از حافظة سازمانی- تحقیق و بررسی کرد؛ ابعاد عاطفی و ترکیبهای مختلف این ابعاد میتواند منجر به حفظ حافظة سازمانی موجود، تغییر در حافظۀ اظهاری و رویهای و یا فراموشی سازمانی شود. همچنین، رابطهای دوطرفه میان حافظۀ عاطفی با حافظۀ اظهاری و رویهای وجود دارد که، به واسطة ابعادی از حافظۀ عاطفی، تعدیل میشود. از این رو بهرهگیری اثربخش از حافظة سازمانی مستلزم این است که مدیران و رهبران سازمان تجربیات عاطفی گذشته را مد نظر قرار دهند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدتقی کامه خوش |
هادی اسماعیلی |
نشانی اینترنتی
http://pod1.jrl.police.ir/article_9282_c65a3e311db0e11bfe869ad684db9840.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات