این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۷۸۵-۷۹۸

عنوان فارسی نقش استراتژی های بازاریابی بر عملکرد صادرات محصولات کشاورزی: مطالعه موردی زعفران در ایران
چکیده فارسی مقاله روند صادرات در برخی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران حاکی از آن است که علاوه بر عوامل برونزا مثل نوسانات نرخ ارز و سیاست های دولت، یک سری متغیرهای درونزا نیز روی میزان و ارزش صادرات محصولات اثر گذار است. در بین این عوامل درونزا، نقش استراتژی های بازاریابی دارای اهمیت زیادی است. در مطالعه حاضر، نقش استراتژی های بازاریابی بر عملکرد صادرات شرکت های صادر کننده زعفران در استان خراسان رضوی در ایران با استفاده از مدل رگرسیون پانل فضایی مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور محاسبه شاخص عملکرد صادرات، چهار عنصر سودآوری، حجم فروش، رشد فروش و شدت صادرات مورد استفاده قرار گرفته است. داده ها و اطلاعات تحقیق از شرکت های صادرکننده زعفران طی دوره 2016-2011 با روش سرشماری گردآوری شده است. نتایج نشان داد که استراتژی های بازاریابی تمایز، توسعه بازار و توسعه محصول دارای اثرات مثبت معناداری روی عملکرد صادرات زعفران در ایران بوده اند. از این رو با بکارگیری استراتژی های مناسب بازاریابی در بازار های مختلف، می توان عملکرد صادرات را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Marketing Strategies on Export Performance of Agricultural Products: The Case of Saffron in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The trend of export in some developing countries such as Iran shows that, in addition to exogenous factors such as exchange rates volatility and government policies, endogenous variables also affect the volume and value of products export. Among endogenous factors, the role of marketing strategies is very important. In the current study, the role of marketing strategies of market penetration, market development, product development, and differentiation on the export performance of saffron exporting companies in Khorasan Razavi Province in Iran was investigated using spatial panel data regression model. In order to calculate the export performance index, the four components of firm's profitability, sales volume, sales growth, and export intensity were considered. Data and information used in the study were obtained from a census of 14 saffron exporting companies during 2011-2016. The results show that marketing strategies of differentiation, market development, and product development had a significant positive effect on the export performance of saffron companies in Iran. Therefore, by applying appropriate marketing strategies in different markets, export performance could be enhanced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله | H. Mohammadi
Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Islamic Republic of Iran.
Agricultural Economics Department- Ferdowsi University of Mashhad- Iran

| M. Kashefi
Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Islamic Republic of Iran.
Agricultural Economics, Agriculture Faculty, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

| L. Abolhasani
Ferdowsi University of Mashhad



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-18418-2&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-1639264.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات