این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۴، شماره ۷، صفحات ۶۲۱-۶۲۸

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه هوشبری دانشکده پرستاری- مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۲: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بهبود کیفیت هر دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه‌های آموزشی آن، به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های هر دانشگاه محسوب می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی درونی گروه هوشبری دانشکده پرستاری- مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، به منظور ارتقای کیفیت آموزش و رفع نواقص در گروه هوشبری انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در گروه هوشبری در سال 1392 انجام شد. بر اساس عوامل هفت گانه: رسالت و اهداف، مدیریت و سازمان دهی امور آموزشی و برنامه درسی، هیأت علمی، دانشجویان، فرایند یادگیری یاد دهی و امکانات و تجهیزات، پرسشنامه تهیه شد. جامعه مورد پژوهش شامل اعضای هیأت علمی (6 نفر)، دانشجویان(128 نفر) و سرپرستان اتاق عمل (3 نفر) و مدیر گروه به روش سرشماری در مطالعه شرکت کردند امتیازات بدست آمده از پرسشنامه‌ها و چک لیست‌ها با روش‌های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل و سپس با معیار گورمن مقایسه شدند. یافته‌ها: از هفت عامل ارزیابی شده، عامل اهداف و رسالت گروه با میانگین امتیاز 68/3 رتبه خوب و عامل دانشجو با امتیاز 5/2 رتبه مرزی و بقیه عوامل مورد بررسی رتبه بیش از رضایت بخش و رضایت بخش را کسب کردند و در کل کیفیت گروه هوشبری با امتیاز 53/2 از نظر رتبه بندی گورمن در رتبه رضایت بخش قرار گرفت . نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های ارزیابی، گروه هوشبری از دیدگاه دانشجویان و اعضا هیأت علمی در رتبه رضایت بخش قرار گرفت اما لازم است برای ارتقا عوامل مورد ارزیابی، بویژه عامل دانشجو، اهتمام در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و اصلاح نشانگرها، به عنوان اولویت‌های آتی گروه ارائه گردد. واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، کیفیت آموزشی، گروه آموزشی هوشبری 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی درونی، کیفیت آموزشی، گروه آموزشی هوشبری

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of Anesthesiology Department of the Faculty of Nursing and Midwifery and Paramedical in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Internal evaluation is an important aspect in the improvement of the quality of education. This study aimed to internally evaluate the strength and weakness points of the anesthesiology department in order to improve the quality of the educational programs. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in the anesthesiology department of the paramedical faculty of Rafsanjan University of Medical sciences in 2013. Questionnaires were prepared on the basis of seven factors includeing Goals and objectives, Management and organization, Education and Curriculum, Faculty members, Students, The learning and teaching procedures and Equipment .The statistical populations included faculties (6 persons), students, (128 persons), operating room supervisors (3 persons) and administrator group that were selected through census method. Data were analyzed with descriptive statistical methods and categorized using Gourman scale. Results :Out of the seven studied factors, the goals and missions with average score of 3.68 were considered to be desirable and the students factor with score of 2.5 was undesirable. The other factors received relatively desirable scores. On the whole the quality of the anesthesiology department with the overall score of 2.53 is considered desirable. Satisfying ratewas based on the rating of Gourman scale. Conclusion: Based on the results of this evaluation the quality of the anesthesiology department from the perspective of students and the faculty members were satisfactory. Considering the undesirable score of the students factor, it is recommended that curriculum developers and program designers should pay more attention to encouraging students participation, holding educational workshops and familiarizing the students with new evaluation methods. Key words: Internal evaluation, Quality of education, Department of Anesthesiology Funding: This research was funded by the Research Department of Rafsanjan University of Medical Sciences Conflict of interest: None declared Ethical approval: The Research Deputy of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Sistani S, Motahari Nejad H. Internal Evaluation of Anesthesiology Department of the Faculty of Nursing and Midwifery and Paramedical in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013: A Short Report. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 14(7): 621-8. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سرور سیستانی | s. sistani
rafsanjan university of medical sciences
رفسنجان - دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

حسین مطهری نژاد | h motahari nejad
kerman bahonar university
کرمان - دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2168-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 6
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات