این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین المللی پلیس، جلد ۱۳۹۱، شماره ۱۱، صفحات ۹۰-۱۱۸

عنوان فارسی سرگردانی سوژه‌ها در متن جهانی: تبیین تئوریک روایت سوژه در جهان رسانه ای
چکیده فارسی مقاله عصر نوین را بسیاری از متفکرین از جمله کاستلز، واتیمو، هاروی، گیدنز، بودریار عصر سلطه منطق رسانه دانسته‌اند. مهم‌ترین ویژگی رسانه های ارتباطی در عصر جدید، جهانی بودن آن است. به گونه ای که رسانه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه بسیاری از سوژه های انسانی تبدیل شده است. زندگی روزمره سوژه های انسانی در مواجه با رسانه، تغییرات زیادی را تجربه کرده است. بسیاری از این تغییرات در نگاه تئوریک پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی بازنمایی شده‌اند. مقاله حاضر به دنبال بررسی همین تغییرات است. به عبارتی بهتر، مقاله حاضر در پی بررسی تئوریک روایت سوژه در رویکردهای مختلف می‌باشد. نتایج پژوهش نشانگر این امر است که رویکردهای تحلیل رسانه از رویکرد تأثیرات رسانه تا مکتب بیرمنگام و مطالعات پسااستعماری نگاهی تا حدود زیادی متفاوت به نقش سوژه‌ها در تحلیل رسانه به عنوان یک متن جهانی دارند. در رویکردهای تأثیر رسانه، مخاطب به عنوان یک سوژه آگاه نفی می‌شود. همین نگاه با تفاوت‌هایی ایدئولوژیک در نگاه فرانکفورتی‌ها هم ادامه می‌یابد. اما در تفکرات پست مدرنیسم و به طور خاص در دیدگاه جیانی واتیمو، برای رسانه وجهی رهایی بخش قائل می‌شود که در آن سوژه‌ها می‌توانند از حاکمیت کلان روایت‌ها رهایی یابند. به هر صورت، اگر با نگاهی پارادمیک به مسئله نگاه کنیم مشخص می‌شود که هیچ کدام از تئوری‌ها و رویکردهای تحلیل رسانه را نمی‌توان به طور کامل در یک پارادایم جای داد. تلاقی و درهم تنیدگی پارادایمی، از ویژگی روایت‌های سوژه در رویکردهای نظری تحلیل رسانه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوژه، رسانه مدرن، پارادایم، جهانی شدن،

عنوان انگلیسی Global Subjects Confusion: Theoretically Addressing the Subject Narration in the World of Media
چکیده انگلیسی مقاله Many scholars recognize the current age as being dominated by media logic. The most important characteristic of communication media in modern times is their global nature so that media have become the integral part of many human subjects routine lives. The routine lives of people have undergone many changes by the effects of media. Some of these changes have been illustrated theoretically by philosophical and sociological paradigms. This paper aims to study these changes in other words, we are going to theoretically study subject narration according to different approaches. In fact, we cannot put all theories and approaches of media analysis in just one paradigm. The labyrinth of paradigms is a characteristic of subject narrations in the theoretical approaches of media analysis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Subject, Modern Media, paradigm, Globalization

نویسندگان مقاله نریمان محمدی، حمید حیدری |



نشانی اینترنتی http://interpol.jrl.police.ir/article_12772_4f215ef17d841771c31c7b99041723ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1128/article-1128-1642333.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات