این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی بررسی و مدلسازی ابعاد خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد تهران انجام شده است. درراستای این هدف، مروری کلی بر مفاهیم خودکارآمدی و خودکارآمدی سواد اطلاعاتی انجام و پیشینه پژوهش به دقت مطالعه شده‌اند. روش‌شناسی: پژوهش به روش پیمایشی-توصیفی و با کاربرد مقیاس بیست و هشت گویه‌ای خودکارآمدی سواد اطلاعاتی آق‌قویونلو، قربان‌اوغلو و امی انجام شده است. این مقیاس متغیر مورد بررسی را از هشت بعد شناسایی، مکان‌یابی، ارزشگذاری، تفسیر، ارتباط و ارزیابی نتایج واکاوی می‌کند. پرسشنامه بین 210 دانشجو توزیع و داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و پی. ال. اس (PLS) تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که بار عاملی تمامی سوالات از برازش متناسبی برای مدل برخوردارند. مدل اندازه‌گیری از روایی همگرا و واگرای مناسبی برخوردار بود. در مورد برازش ساختاری مدل مشخص شد تمامی سوالات و روابط میان متغیرها را در سطح اطمینان 95% معنادار هستند. بررسی معیار R2 نشان داد تمامی شاخص‌ها نمایان‌گر برازندگی کیفیت مدل می‌باشند و تمامی شاخص‌ها در دامنه مورد قبول قرار دارند. در حوزه برازش کلی مدل مشخص شد برازش مدل 63/0 بوده و از برازش کلی قوی برخوردار است. نتیجه‌گیری: مقیاس خودکارآمدی سواد اطلاعاتی از سه جنبه برازش مدل اندازه‌گیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل از تناسب و کیفیت خوبی برخوردار بوده و برای بررسی در بسترهای پژوهشی مختلف از اعتبار برخوردار است. دانشجویان مورد بررسی در هر شش بعد سواد اطلاعاتی از خودکارآمدی بالایی برخوردار بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation into Information Literacy Self-efficacy Dimensions of Post Graduate Students: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: the present study aims to investigate Information Literacy Self-efficacy in post graduate student of Shahed University, Iran. In doing so, a review of literature concerning the main concepts of self-efficacy, Information Literacy Self-efficacy has been conducted in advance. Methodology: survey- descriptive method was used using a highly validated 28 item scale developed by Kurbanoglu, S, Akkoyunlu. The scale measures Information Literacy Self-efficacy in eight dimensions namely identifying, locating, assessing, interpreting, communicating and evaluating. The scale was distributed among 210 student and the data were analyzed by SPSS and PLS. Findings: factor analysis shows a high factor loading related to all of the items indicating goodness of fit of the questions. Relationships between variables are significant by 95% degree of confidence. Model’s goodness of fit ranges self-efficacy of the students around 63%. Conclusion: Information Literacy Self-efficacy Scale was validated according to structural an overall goodness of fit showing a high quality on measuring the variable in the context studied. The students felt a high degree of self-efficacy related to Information Literacy dimensions among which communicating and assessing were high and identifying and locating were low.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید کشاورز |
عضو هیت علمی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمدرضا اسمعیلی گیوی | mohammad reza esmaeili givi
استادیار. دکتری مدیریت سیستم ها، دانشگاه تهران- دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیر وفاییان |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمدرضا شکاری | mohammad reza
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات