این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۶۸

عنوان فارسی بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: تعیین رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه‌ای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هدف پژوهش بوده است. روش: جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران، 283 نفر (103 نفر کارشناسی و 180 نفر کارشناسی ارشد) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی میترمیر و کیوریون (2003) و پرسشنامۀ خودکار‌آمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران (1989) را پاسخ دادند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکار‌آمدی رایانه‌ای با عملکرد تحصیلی رابطۀ مثبت ومعناداری دیده می‌شود؛ یعنی هرچه سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر باشد، خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی بیشتری دارند و همچنین هرچه خودکار‌آمدی رایانه‌ای بیشتری داشته باشند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between information literacy & computer self -efficacy & Academic performance Of student in faculeties psycology and education of Tehran university.
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to investigate the relationship between information literacy, computer self-efficacy and academic performance in a population of 1054 of BA and MA students of Psychology and Educational Sciences faculty of Tehran University. The data are collected in a sample of 283 students (103 BA and 180 MA); selected using Cochran's sampling formula. These students answered Mittermeyer and Quirion's information literacy questionnaire (2003), and Murphy's computer self-efficacy questionnaire (1989). The results show that there is positive and meaningful relationship between information literacy and computer self-efficacy, between information literacy and academic performance, and between computer self-efficacy and academic performance. This means that the higher the information literacy, the higher the computer self-efficacy and academic performance of students. Besides, the higher the computer self-efficacy, the higher the academic performance of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضوان حکیم زداه |
عضو هیأت علمی دانشکدۀ روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

نادر نقشینه |
عضو هیأت علمی دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

هدا بی نیاز |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_56981_5cbc1dc17ace479a253a31511051d39d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات