این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۱۹۱-۲۱۱

عنوان فارسی شناسایی زیرساخت‌ها و سازوکارهای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل دیدگاه‌های مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در مورد مستندسازی تجارب و دانش، به‌منظور شناسایی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم به این منظور است. روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی _ تحلیلی صورت گرفته است. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بود که با مرور متون و منابع مرتبط و با اعمال نظر متخصصان حوزه، تهیه و در میان 88 نفر از مدیران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از دیدگاه مدیران، وجود پنج زیرساخت و عامل: ساختاری، فرهنگی، قانونی، فناورانه و رفتاری به‌ترتیب اولویت، برای مستندسازی ضروری است. انتقال تجارب کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین، برخورداری مدیران صاحب تجربه از حقوق مالکیت معنوی، ایجاد دستنامۀ مستندی از تجارب و اقدامات مهم انجام‌گرفته در کتابخانه و انتشار تجارب مستند‌شدۀ مدیران، از جملۀ سازوکارهایی بودند که به‌منظور بهبود و توسعۀ نظام مستندسازی در کتابخانه‌ها شناسایی شدند. اصالت و ارزش: به‌نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های انجام‌گرفته، این پژوهش برای نخستین بار به شناسایی زیرساخت‌های لازم برای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانه‌ها می‌پردازد و یافته‌های این پژوهش شاید نقطۀ آغازی برای انجام دادن مستندسازی در بافت کتابخانه‌ها و الگویی برای سایر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه، دانش، کتابخانه‌های دانشگاهی، مدیران، مستندسازی،

عنوان انگلیسی Identification of the infrastructures and mechanisms of documentation of experiences and knowledge in Iranian university libraries
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study is to identify and analyze the viewpoints of the Iranian university library managers on documentation of experiences and knowledge in order to identify necessary infrastructures and mechanisms for documentation of experience and knowledge in Iranian academic libraries.Methods: This research is applied, based on descriptive-analytical method. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire that make based on literature review and confirmed its validity by experts. The questionnaire was distributed among 88 managers of the central libraries under study. Findings: Findings of research indicated that in view of managers under study, 5 infrastructures and factors are necessary for documentation of experiences and knowledge in academic libraries, which are, in order of priority: structural, cultural, legal, technological and behavioral. Transfer of experiences to successor employees before retirement, being liable to having intellectual rights as experienced managers, creation of a documentary handbook of important experiences and actions taken in library, and publishing documented experiences in journals and or books were identified to development and improvement of documentation.Originality: According to previous studies, this research to identify the necessary infrastructures in documentation of experience and knowledge for the first time. Also, the findings of this study could be starting point for documentation in the context of libraries and model is for other libraries and information centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گیتی جمشیدی |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

غلامرضا حیدری |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_56983_1633883886ac8f5612b2f1d39127d0d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات