این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۲۱۳-۲۳۷

عنوان فارسی شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌های ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش، شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌های ایران را بر اساس نظر مدیران و معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور، شناسایی و اعتبارسنجی می‌کند.  روش: شناسایی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها، مستلزم کاربرد روش اسنادی بود. برای اعتبارسنجی شاخص‌ها نیز روش پیمایشی به‌کار گرفته شد. نمونۀ این پژوهش شامل 60 نفر از مدیران و معاونان پژوهشی سه نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی بود. برای انجام دادن پژوهش از پرسشنامۀ محقق‌ساخته شامل 48 شاخص ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها، به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نظر مدیران و معاونان پژوهشی سه نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی شاخص‌های مربوط به جایگاه، اعتبار زیادی در ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها دارند. در بین شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها، شاخص‌های مربوط به مؤلفۀ کتاب، بیشترین اهمیت را نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاه‌های جامع دارد. سه مؤلفۀ پژوهانه، اختراعات و طرح‌های تحقیقاتی از اهمیت بالایی نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاه‌های صنعتی، نسبت به معاونان و مدیران پژوهشی دو نوع دانشگاه دیگر برخوردار است. همچنین شاخص‌های مربوط به مؤلفۀ مقاله، بیشترین اعتبار و اهمیت را نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. اصالت/ ارزش: نتایج این پژوهش، شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها را از هر دو بعد کمّی و کیفی شناسایی و اعتبارسنجی کرده است و تعیین میزان اعتبار هر شاخص در ارزیابی سه نوع دانشگاه جامع، علوم پزشکی و صنعتی از نتایج این پژوهش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی، ایران، بهره‌وری، دانشگاه‌ها، شاخص‌های ارزیابی،

عنوان انگلیسی The Identification and Accreditation of the Research Productivity Evaluation Indicators of Iran universities
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this research is to identify and validate indicators used to evaluate research productivity of Iran universities based on view of research assistants and managers of universities across the country.Methodology: In other to achieve this aim documentary method and survey method were applied to identification and validation of these indicators respectively.. Sample of this research consists of 60 persons among research assistants and managers of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities. In order to conducting survey research, a questionnaire as an instrument collecting data, including 48 evaluation indicators was used.Findings: According to managers and research assistants of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities, indicators related to position have more important in evaluation of research productivity. The results showed that the book indicators are very important for the managers and research assistants of comprehensive universities. And for managers and research assistants of industrial universities, indicators related to grant, inventions and research projects have more credibility than other indicators of research productivity evaluation of universities. For the managers and research assistants of medical sciences universities, indicators related to the article are more important than other indices.Originality: This research has identified and ranked indicators of research productivity evaluation of universities. Also this research determined credibility of per indicator in research productivity evaluation of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینا رضایی |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

عبدالرضا نوروزی چاکلی | noroozi chakoli
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_56984_7a98be575427bdb3018699e413aaf821.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات