این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۳

عنوان فارسی بررسی وضعیت دانش و مهارت‌های کتابداران در کاربرد خدمات مرجع بر اساس دیدگاه کواکس (مورد‌پژوهی: کتابخانه‌های دانشگاه‌‌های دولتی استان مازندران)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت دانش و مهارت‌های کتابداران در کاربرد خدمات مرجع بر اساس دیدگاه کواکس (تفکر انتقادی، تحلیل سؤالات، مصاحبه، سازماندهی اطلاعات، یافتن منابع مرجع و تسلط بر ابزارهای پیشرفتۀ اطلاع‌یابی) از نظر کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی استان مازندران است. روش: پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعۀ آماری شامل مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی استان مازندران است. روش نمونه‏گیری هم تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (80/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از نرم‌افزار SPSS V.16 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دیدگاه کواکس بر دانش و مهارت‌های مرجع کتابداران در کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی استان مازندران مؤثر و میانگین تمام مؤلفه‌های مذکور بالاتر از حد متوسط و در وضعیت مناسبی است. مطلوب‌ترین مؤلفه «تسلط بر ابزارپیشرفته» و کمترین مؤلفه‌ «سازماندهی اطلاعات» محسوب می‌شود. همچنین بین نظرهای کتابداران بر پایۀ عوامل جمعیت‌شناختی (جنسیت، رشتۀ تحصیلی، سابقۀ خدمت، سطح تحصیلات، محل خدمت، و نوع کار) در کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی استان مازندران تفاوت معناداری وجود ندارد. اصالت/ ارزش: دیدگاه کواکس جنبه‌های تعامل و تفکر انتقادی را با زمینه‌های ابزارهای اطلاع‌یابی در هم آمیخته است و به توسعۀ مهارت‌ها و دانش‌افزایی کتابدار مرجع کمک می‌کند. کتابداران کتابخانه‌ها می‌توانند با توسعۀ مهارت‌های خود در خدمات مرجع، دسترسی و اشاعۀ اطلاعات به مراجعان را تسریع ببخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Survey Study of Librarians' Knowledge and Skills in the Application of Reference Services based views' Kovacks (Case study: Mazandaran Public University Libraries)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the study was to assess the status of knowledge and skills in the use of references services based on the views' Kovacks (critical thinking, analysis questions, interviewing, organizing information, Find reference resources, and mastery of advanced tools) in terms of views' staff or the Mazandaran public university library.Methodology: This descriptive - survey. Population is management and public librarians Mazandaran public University. Sampling method is random stratified sampling. Data collection methods is researcher- built questionnaire and reliability was calculated with Cronbach's alpha coefficient (%80). Data analysis was done by SPSS 16 software.Findings: Findings demonstrated views' Kovacks is effective on knowledge and skills of reference librarians in Mazandaran Public university libraries and the average of all the components is higher than average and it is in good condition. The most favorable component is "mastery of advanced tools" and lowest component "organization information". Also there was not a significant difference among the views' librarians based on demographic variables (i.e. gender, measure of study, background of employment, graduation degree, type of work in library) in Mazandaran Public University libraries.Originality/ Value: Views' Kovacks was integrated critical thinking aspects with fields information- seeking tools and will help to develop skills and knowledge synergy reference librarian. Reference librarians can develop their skills in references service and accelerated access and disseminate information to client.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reference Service, Academic libraries, Reverences Skill

نویسندگان مقاله احمد شعبانی |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رقیه متانی |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصهان

مرتضی محمدی استانی | mohammadi ostani
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_56971_b2447ac95f05828e3c167908961a0e9f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات