این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۵۰۱-۵۱۴

عنوان فارسی مقایسۀ اثربخشی کتاب‌درمانی و رفتاردرمانی شناختی بر افسردگی دانشجویان کارشناسی با شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله   هدف: هدف اصلی این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی کتاب‌درمانی و رفتار‌درمانی شناختی بر افسردگی دانشجویان کارشناسی دچار شکست عاطفی است. روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویانی است که به مرکز مشاورۀ دانشگاه خوارزمی مراجعه کردند و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 20 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی که دچار شکست عاطفی شده بودند، به‌عنوان نمونه بررسی شدند. یافته‌ها و نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که هم روش کتاب‌درمانی و هم رفتار‌درمانی شناختی در کاهش افسردگی دانشجویان گرفتار شکست عاطفی مؤثرند. همچنین بین اثربخشی روش‌های کتاب‌درمانی و رفتاردرمانی شناختی در کاهش افسردگی دانشجویان دچار شکست عاطفی تفاوت معناداری مشاهده نشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، رفتاردرمانی شناختی، شکست عاطفی، کتاب درمانی،

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavior therapy on the depression of undergraduate students with emotional breakdown
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To compare the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy on depression of students with emotional breakdown. Method: This is a quasi-experimental pretest-posttest against a control group. The population includes all referred students to Kharazmi University Counselling center; 20 samples were selected using a convenience sampling method.  Findings: The results confirmed the effect of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy on reduction of depression in students with emotional breakdown. There was no significant difference found between the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy in reducing the depression of students with emotional breakdown.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نصرت ریاحی نیا |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

ولی الله فرزاد |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

نسرین حاصلی |
کارشناس ارشد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مریم امامی |
کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_53771_39879fe986708d25027ac15163c02613.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات