این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۵۳۹-۵۶۲
عنوان فارسی
چارچوب تخصصهای مورد نیاز در نشر کتابهای درسی الکترونیکی دانشگاهی: مطالعۀ دلفی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش رسیدن به چارچوبی از گروه تخصصی و سازمانهای مؤثر مورد نیاز برای نشر کتابهای درسی الکترونیکی دانشگاهی با توجه به ویژگیها و مزایای این نوع کتابهاست. بنابراین شناسایی متخصصان مورد نیاز با اجماع نظر صاحبنظران این حوزه نتیجۀ نهایی این پژوهش خواهد بود. روش: مطالعۀ دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محققساخته در چهار دور انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل چهل نفر از صاحبنظران داخلی و خارجی حوزۀ کتاب الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، کتابخانۀ دیجیتالی، آموزش الکترونیکی و نمونهگیری هدفمند بوده است. یافتهها: پژوهش به این نتیجه رسید که از مجموع 48 تخصص معرفیشده در پرسشنامهها و در دورهای متنوع، مهمترین اعضای نهایی گروه تخصصی نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی بهمنظور نشر اصولی و کاربرپسند این کتابها شامل 19 تخصص است که عبارتند از: تولیدکنندگان محتوای تعاملی، فراهمآورندگان محتوای تعاملی، طراح آموزشی، استادان، طراح منابع آموزشی، متخصصان یادگیری الکترونیکی، متخصصان دسترسپذیری، نویسندگان محتوای تعاملی، نویسندگان، تولیدکنندگان نرمافزارهای کتاب الکترونیکی، تولیدکنندگان سختافزارهای کتاب الکترونیکی، متخصصان رسانه، توسعهدهندگان محتوا، تولیدکنندگان کتاب الکترونیکی، متخصصان تعامل انسان - رایانه، ناشر، متخصصان فرهنگ، متخصصان قوانین و مقررات و متخصصان فناوری آموزشی. اصالت و ارزش: بهنظر میرسد با توجه به بررسیهای انجامگرفته، این پژوهش برای نخستین بار به شناسایی اعضای گروه تخصصی نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی پرداخته و تکنیک دلفی نیز بهعنوان شیوۀ جدیدی در حوزۀ مطالعات مربوط به کتابهای الکترونیکی در این پژوهش بهکار برده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Framework of Expertise in Publishing Academic Electronic Textbooks: A Delphi Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The aim of this study is to identify a framework of needed expertise for publishing academic electronic textbooks according to the characteristics of this kind of books. Therefore the final result focuses on needed experts through the consensus method. Method: Delphi technique using the researcher made questionnaire was done in four rounds. The research population was composed of forty experts in the field of E-book, E-learning, digital libraries, and electronic education by purposeful sampling. Findings: Out of forty eight items (expertise) in the questionnaire and from different rounds, nineteen expertises were found essential in publishing user friendly academic electronic textbooks. These expertises included interactive content producers, interactive content providers, educational designers, university professors, educational resources designers, E-learning experts, accessibility experts, interactive content authors, authors, E-book software developers, E-book hardware producers, media experts, content developers, E-book producers, HCI experts, publishers, cultural experts, rules and regulation experts, and educational technology experts. Originality: According to previous studies, this research tries to identify the framework of needed expertise in publishing academic electronic textbooks for the first time. Also Delphi technique was used as a new method in E-book studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Publishing, Academic electronic textbook, E-Book, Textbook
نویسندگان مقاله
مریم ناخدا |
استادیار دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سپیده فهیمی فر |
، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_53774_72558ae1595fcf3eed505ee645097569.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات