این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۸، شماره ۳، صفحات ۳۲۵-۳۴۵

عنوان فارسی نقش فرهنگ دانش در اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش مورد مطالعه: یک سازمان دانش‌بنیان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف مقاله، شناخت ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش و ارائۀ مدل تبیین رابطۀ فرهنگ دانش با اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش در یک سازمان دانش‌بنیان است. روش: روش پژوهش ترکیبی از مطالعات کتابخانه‌ای، اسنادی و تحقیقات آمیختۀ اکتشافی است. ابتدا با مطالعۀ متون، ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش استخراج و مدل مفهومی ‌ترسیم شد. سپس پرسش‌نامه پس از تأیید و نظرسنجی از خبرگان و بررسی وضعیت مدیریت دانش در سازمان، بین محققان (که به روش نمونه‌گیری احتمالی انتخاب شده بودند) توزیع شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق نرم‌افزارهای SPSS و  AMOSبررسی و تحلیل شدند. ارتباط اجزای مدل (عوامل زمینه‌ای و ابعاد فرهنگ دانش) با طرح 5 فرضیه و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی بررسی شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که بین عوامل زمینه‌ای و ابعاد فرهنگ دانش و نیز بین فرهنگ دانش و اثربخشی مدیریت دانش رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد. ارزیابی متغیرهای مدل مفهومی نشان داد که ویژگی‌های کارکنان، فناوری اطلاعات و ویژگی‌های شغلی بر تسهیم دانش و تولید آن تأثیر معنادار و مثبتی دارد، اما این عوامل تأثیر معناداری بر همکاری و یادگیری دانش ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Knowledge Culture in the Effectiveness of Knowledge Management Procedures: A Case Study of a Knowledge-based Organization
چکیده انگلیسی مقاله PurposeThe current study aimed to identify the effective aspects and factors on knowledge culture. It further strived to present a model for explaining the relationship between knowledge culture and effectiveness of knowledge management procedures in a knowledge-based organization.MethodologyThe study used a mixture of library and documentary studies, and exploratory mixed methods. First, the literature was reviewed to extract the effective aspects and factors on knowledge culture and the conceptual model was developed. Then, a questionnaire which was validated through eliciting the comments of experts and examining the status of knowledge management in the organization was distributed to the researchers who were randomly selected to be included in the sample. The collected data were examined through AMOS and SPSS software. The possible relationship between the components of the model was investigated through posing five hypotheses and correlational coefficient test.FindingsThe results of structural equation modeling demonstrated a significant positive relationship between contextual factors and aspects of knowledge culture and between knowledge culture and the knowledge management effectiveness. Evaluating the variables of the conceptual model revealed that staff members' characteristics, information technology and job characteristics would make a significant positive impact on knowledge creation and knowledge sharing. However, these factors had no significant influence on knowledge cooperation and knowledge learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میترا دیلمقانی |
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

قاطمه فهیم نیا |
دانشیار دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد ابویی اردکان | abooyee ardakan
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلامرضا فدایی |
استاد دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_53444_fc3e1ea40b63c40449e33f908ffab72f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات