این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۸۲

عنوان فارسی سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتاب‌های گویا از دیدگاه کاربران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهم‌ترین معیارهای تولید و ارزیابی کتاب‌های گویا از دیدگاه کاربران است. روش/ رویکردپژوهش: این پژوهش از لحاظ روش‌شناسی در زمرۀ پژوهش‌های کمّی قرار دارد و از روش پیمایش بهره می‌برد. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته است، جامعۀ آماری، کاربران کتاب‌های گویای سایت آدیولیب هستند که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش حاکی از این مطلب بود که 81 معیار در ذیل 12 ملاک مزیت، انگیزۀ کاربرد، معیار انتخاب، موضوع مورد علاقه، ویرایش، روایت، موسیقی و صداسازی، تقطیع و نامگذاری، ویژگی و کیفیت صدا، قالب انتشار، شیوۀ دسترسی و جست‌وجو و اطلاعات کتاب‌شناختی (که از کنار هم قرار گرفتن معیارهای مرتبط با هم تشکیل شده‌اند) در معرض نظر کاربران قرار گرفت و از این میان معیارهای دریافت فایل اینترنتی دانلود‌شدنی و انتقال به یک دستگاه پخش صوت، انتقال صحیح لحن جمله توسط راوی، فن بیان صحیح راوی، قابلیت اجرا در انواع دستگاه‌های پخش صوت، صدای مطلوب و دلنشین راوی، تناسب جنس صدا و لحن راوی با نوع متن، ‌امکان جست‌وجوی کتاب گویا بر اساس موضوع، انتخاب کتاب گویا متناسب با سلیقه و نیاز شخصی، استفاده از موسیقی در آثار کودکان و دریافت کتاب‌های گویای رایگان از اینترنت بیشترین اهمیت را دارند. اصالت/ ارزش: نتایج این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتاب‌های گویا را از دیدگاه کاربران مشخص کرد. مشارکت‌کنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه کردند که توجه به آنها در تولید کتاب‌های گویا موجب افزایش کیفیت تولیدات می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاربر کتاب گویا، کتاب گویا، معیار ارزیابی، معیار تولید،

عنوان انگلیسی Measurement of evaluation and production criteria of audio books from the users Point of views
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This study aimed to identify and introduce the most important evaluation and production criteria of audio books based on users' point of view.Method: In terms of methodology, this study was among the quantitative studies and done with descriptive survey. The research instrument was researcher-made questionnaire. Population was all users of audiolib website that used from audio books more than once that were selected by random sampling.Findings: The findings of this study indicated that 81 standards in following of 12 criteria include advantage, incentive of application, selection criteria, favorite subject, edition, narration, music and voice-producing, tracking and naming, features and sound quality, publication format, access methods, and search and bibliographic information, which made from getting together related criteria, were located on user exposed and among of them getting a downloadable audio book file and transfer it to a player, correct convey the tone by the narrator, correct rhetoric narrator, applicable in varios audio devices, desirable and pleasant voice of the narrator, appropriateness of the narrator's tone and voice with text type, ability to search by subject, book selection based on fitness with personal tastes and needs, use of music in children's literature, and get free audio books from the Internet were most important criteria.Originality: The results of this study, for the first time, identified the production and evaluation criteria of audio books from the user point of view. Participants offered criteria examples that attention to them can increase the quality of audio books production.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم چهرقانی |
کارشناس ارشد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه فهیم نیا |
دانشیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

نادر نقشینه |
استادیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_53011_ad2f645b04dd0f866b71d8b0e4fa3b87.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات