این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۲۸۷-۳۰۸

عنوان فارسی ارزیابی تطبیقی کیفیت پشتیبانی محتوایی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی ایران و ارائۀ پیشنهادهایی برای بهبود آنها
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی پژوهش ارزیابی تطبیقی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی ایران از نظر کیفیت محتوایی درونی و بیرونی و پشتیبانی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - تطبیقی است. ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست معتبری است که در مرحلۀ پیش‌آزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهش‌های مشابه، مشورت با صاحب‌نظران و مقایسه با وب‌سایت کتابخانه‌های 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعۀ پژوهش حاضر شامل وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. از میان آنها 28 دانشگاه غیرپزشکی و 43 دانشگاه علوم پزشکی دارای وب‌سایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که وب‌‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های غیرپزشکی ایران در کل 74/39 درصد عناصر محتوای درونی، 98/32 درصد عناصر محتوای بیرونی و 27/53 درصد عناصر پشتیبانی و به‌طور میانگین 01/40 درصد معیارهای وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی را رعایت کرده‌اند؛ در مقابل، وب‌‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد عناصر محتوای درونی، 40/45 درصد عناصر محتوای بیرونی و 52/52 درصد عناصر پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارها را رعایت کرده‌اند. به‌طور کلی بر اساس معیارهای موجود در چک‌لیست، وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های فردوسی (61)، شاهد (55) و تهران (54) و در گروه غیرپزشکی و وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47) و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش/ اصالت: ارزش این مقاله نمایش وضعیت وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی ایران وارائۀ راهکارهایی برای افزایش کیفیت محتوایی و پشتیبانی وب‌سایت‌ها و کارایی آنهاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative evaluation of content and support quality of Iranian academic libraries websites’ and provide recommendation to improve them
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The aim of present study was the comparative evaluation of content and support quality of Iranian academic libraries websites' and provide recommendations to improve them.Methodology: This study is an applied research and methodology was comparative survey. Data gathering tools were three checklists extracted from relevant studies which compare with 5 foreign library websites, and their validity were confirmed by experts and conducted research. The study population was library websites of Iranian Medical Science (43) and Non-Medical Science (28) universities. Findings: Findings showed library websites of Non-medical Science universities include an average 39.74% of the internal content items, 32.98% of external content items and 40.01% of the support items have observed in designing web pages. Also, library websites of Medical Science universities include an average 34.04% of the internal content items, 52/52% of external content items and 39/88% of the support items have observed in designing web pages. Totally, based on studied criteria, library websites of Universities of Ferdouwsi (61), Shahed (55), and Tehran University (54) in Non-medical universities, and Universities of Shahed (55), Mashhad (47) and Shahid Beheshti (45) in Medical universities received the best ranks, respectively, in terms of library website design.Originality/value: This article presents the status of Iranian medical and non-medical academic library websites and provides strategies for increasing the quality and efficiency of web content and supporting services of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا کیانی |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول کتابخانۀ دانشکدۀ علوم دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

الهام احمدی |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

اسماعیل مصطفوی |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_53029_e6ea81ddcc383866dc62903b6685a560.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات