این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۹

عنوان فارسی شناسایی مشکلات پایان‌نامه‌نویسی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه‌های شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالش‌های موجود برای نگارش پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شده است. روش‌شناسی: جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند که در یکی از دانشگاه‌های شهر تهران در رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد، در بازۀ زمانی 1386 - 1391 پایان‌نامه نوشته‌اند. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی،20 نفر از آنها به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی انجام و داده‌های پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری شده‌ است و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی و داده‌بنیاد تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان در بخش‌های مختلف پایان‌نامه شامل: انتخاب موضوع، پروپوزال‌نویسی، تدوین پنج فصل پایان‌نامه (کلیات پژوهش، پیشینۀ پژوهش و مبانی نظری، روش‌شناسی، یافته‌های پژوهش، بحث و نتیجه‌گیری)، نگارش متن پایان‌نامه، اخلاق پژوهش، استاد راهنما و مشاور مشکل دارند. اصالت اثر: با توجه به اهمیت پایان‌نامه‌ها، برای ارتقای سطح کیفی آنها، نیاز است تا چالش‌های پایان‌نامه‌نویسی از دیدگاه اصلی‌ترین پدیدآورندگان آن یعنی دانشجویان بررسی شود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی به بیان شرایط موجود پایان‌نامه‌نویسی در رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌پردازد تا بتوان به رفع موانع پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The problems of dissertation writing process, according to Library and information science students` viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to exploring the problems and challenges of dissertation writing process of library and information science in regard to students' perspective.   Method: The survey population was consisted of all library and information sciences' students who graduated from one of the universities in Tehran in recent years. The sample of research was consisted of 20 students who were selected through snowball sampling and purposed sampling. This study is a qualitative research and researcher used Collective Case Study method. Also, the study was done through interview and the data were analyzed by Grounded Theory and qualitative content analysis.   Findings: The results showed that there were many weakness points and problems in different part of writing a dissertation including: topic selection, proposal, writing all chapters, principles of writing, research ethics, and satisfaction from supervisors.   Originality: Dissertations are an important part of research and university productivity. Therefore, students' point of view toward writing a dissertation is a necessity for a qualified work. This study tried to show the situation of writing dissertations of library and information science by using qualitative approach and it helped us to solve problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا بهی مهر | bahee mehr
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

نصرت ریاحی نیا |
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

یزدان منصوریان |
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_52701_aaf6c7f9241443fae7475cd2d6d2b5f1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات