این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۵۸
عنوان فارسی
مدیریت اثربخش و کتابخانههای دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاههای مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل اثربخشی سازمانی شامل انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت در کتابخانههای دانشگاهی ایران، از دیدگاه مدیران و کارکنان است. روش: روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و کارکنان کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ تعدیلشدۀ استاندارد بود. روایی پرسشنامه، از طریق متخصصان و پایایی آن، از طریق آزمون آلفای کرونباخ و بازآزمایی سنجیده شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که از دیدگاه مدیران، فقط بین میانگین نمرههای مؤلفۀ کسب هدف و حد مطلوب تفاوت وجود ندارد(p-value=0/137)؛ در حالیکه در سایر موارد از دیدگاه آنان تفاوت معنادار است. از دیدگاه کارکنان، بین میانگین نمرههای همۀ عوامل اثربخشی سازمانی و حد مطلوب، تفاوت وجود دارد (p-value=0/000). مؤلفۀ «کسب هدف»، بااهمیتترین مؤلفه از دیدگاه مدیران و مؤلفۀ «مشروعیت» مهمترین مؤلفه از دیدگاه کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران هستند. افزون بر آن، مشخص شد که میانگین دیدگاه مدیران نسبت به میانگین دیدگاه کارکنان، در همۀ مؤلفههای اثربخشی پارسونز (انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت) بالاتر بود؛ همچنین، مشخص شد که تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران نسبت به مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز وجود دارد. بین دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران بر حسب جنسیت با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز، تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت، مدیران و کارکنان، اثربخشی مدیریت کتابخانههای مورد بررسی را بهترتیب، در حدود سطح خوب و متوسط ارزیابی کردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Management effectiveness and Iranian academic libraries: Explanation of manager and personal’s viewpoints based on Parsons model
چکیده انگلیسی مقاله
Object: The aim of this research is to study organizational effectiveness factors in academic libraries of Iran from viewpoints of managers and personal and is held based on Parsons' model. Method: The research type was an applied one and the method is survey. The study population consisted of central and faculty libraries belonging to universities of Iran's Ministry of Science, Research & Technology. Cluster sampling method was utilized. A standard questionnaire was used as the data collecting tools. The validity of the questionnaire was evaluated by some specialists and its reliability was estimated by Cronbach's alpha test. Finding: The obtained results showed that from managers' viewpoints, while the difference was observed on three criteria, only on the area of "Goal attainment" no difference between the average score of respondents and optimal point was observed. From personnel' viewpoints, there is difference between the average scores of all effectiveness factors and optimal point. "Goal attainment" criteria were first priority from manager's viewpoints and "Legitimacy" criteria was first priority from personnel's viewpoints. In addition, in all parsons's effectiveness factors (adaptation, goal attainment, integration and legitimacy), the managers had a higher average score than personnel. Moreover, results showed that a significant difference found between viewpoints of managers and personnel in academic libraries of Iran based on parsons' model. No significant difference was observed between the viewpoints of managers based on sexuality. Finally, managers and personal evaluated the effectiveness of the libraries respectively high and medium.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد هاشم زاده | mohammad javad
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
سید احمد موسوی | seyed ahmad
کارشناس ارشد، دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_52710_a4a48109b819fe6bfca636e2cb031464.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات