این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۷
عنوان فارسی
بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه شده به وسیلۀ کتابخانههای دانشگاهی در افزایش اعتماد دانشجویان به آن (مورد مطالعه: کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله
هدف: کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی نقش اساسی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دارند، از این رو کیفیت خدماتی که ارائه میدهند نیز تأثیر مهمی بر اعتماد دانشجویان به آنها دارد. در پژوهش حاضر کیفیت خدمات ارائه شده به وسیلۀ کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و نقش آن در اعتماد دانشجویان به آن (اعتماد نهادی) بررسی شده است. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامۀ ساختیافته بین دانشجویان دانشگاه تهران انجام گرفته و تعداد نمونه 437 نفر بوده است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که متغیرهای مستقل تحقیق شامل «کیفیت خدمات، رضایتمندی، ارزشیابی اثربخشی خدمات، و انتظارات از خدمات» رابطۀ معناداری با متغیر وابستۀ «اعتماد نهادی» دارد. از این میان، دو متغیر «رضایتمندی» و «کیفیت خدمات» دارای قویترین رابطه است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که متغیرهای مستقل واردشده در معادلۀ رگرسیونْ، 54 درصد از واریانس متغیر وابسته (اعتماد نهادی) را پیش بینی میکنند. اصالت / ارزش: پژوهش حاضر اولین پژوهشی است که به بررسی نقش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی در میزان اعتماد نهادی دانشجویان به کتابخانه پرداخته است. سنجش و اندازهگیری اعتماد دانشجویان به کتابخانه و عوامل مؤثر بر آن از قبیل کیفیت خدمات، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و بهبود امور کتابخانهها دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying the role of quality of services in students trust toward Library: (the case of Central Library and Documents Center of University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Libraries and information centers of universities have an essential role in meeting informational needs of students. Therefore, their services' quality is also effective in students' trust. In the current research, the quality of services provided by central library of University of Tehran and its impact on students' trust toward this library (i.e. institutional trust) has been studied. Methodology: the method used for this research was a survey, using a structured questionnaire distributed among students of Tehran University. The sample consisted of 437 students who were selected using relative stratified sampling method. Findings: The findings of this research show that independent variables (including quality of services, satisfaction, evaluation of Services effectiveness, and expectations of service) have a significant relationship with the dependent variable (i.e. institutional trust), while two variables of satisfaction and quality of services have the strongest relationship with dependent variable. The results of regression analysis depicts that independent variables entered in regression equation predicts %54 of dependent variable (i.e. institutional trust) variance. Originality/ value: This research is the first research conducted on the role of quality of services provided by academic libraries in students' institutional trust. Evaluation of students' trust toward libraries and the effective factors such as quality of service plays a very important role in the improving libraries activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه فهیم نیا |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حسن منطق | منطق
کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_36415_bfe1456369fd60ed4a70349641e2e76c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات