این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۸

عنوان فارسی گسست دانشی‌ در پژوهش‌های مولد چگونه رصد می‌شود؟ پیشنهادِ ترسیمِ دو نقشه: نقشۀ دانش و نقشۀ پژوهش
چکیده فارسی مقاله هدف: این مقاله آموزه‌هایی برای مطالعۀ تحلیلی و منتقدانۀ مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش ارائه می‌دهد. هدف آن ایجاد یا تقویت توانایی «خوب پرسیدن» و «خلاقانه اندیشیدن» در مرحلۀ طراحی پژوهش و ایجاد حسِ «تعالی» و «خلاقیت» از طریق پژوهش در پژوهشگران است. روش: این مقاله با چشم اندازی ترویجی نگاشته شده و برای ارائۀ آموزه‌های مندرج در آن، از مثال‌هایی در حوزۀ پژوهش سواد اطلاعاتی استفاده شده است. این آموزه‌ها برگرفته از یافته‌های به‌دست آمده از یک مطالعۀ اکتشافی طولی هستند که نگارنده از بهار 1384 آغاز کرده است. یافته‌ها: برای رصد گسست دانشی، ترسیم دو نقشه (دانش و پژوهش) پیشنهاد می‌شود. «نقشۀ دانش» شمایی تحلیلی از ابعاد مختلف موضوع پژوهش ارائه می‌دهد و امکان تحلیل موضوعی و روش شناختی پژوهش‌های پیشین و ساخت «نقشۀ پژوهش» را فراهم می‌آورد. از طریق نگاشت یا اورلی کردن (overlay) این دو نقشه، گسست دانشی رصد و تبیین می‌شود. کاربردها: این آموزه‌ها برای طراحی و آموزشِ طراحی پژوهش‌های مولد و تأثیرگذار در بافت پژوهش کشور استفاده می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی How Knowledge Gap Is Captured in Generative Research? A Proposal for Developing Two Maps: Knowledge Map and Research Map
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The article presents practical hints for critical and analytical study of the theoretical and research background in the design phase of research. Methodology: Elaborating on the findings of a longitude exploratory research, started in October 2004, this study presents some practical hints to enable researchers to spot the "knowledge gap" in their research projects. Information literacy research is used as an example to explain the hints. Findings: To spot and define knowledge gap in this research, developing two maps are proposed: knowledge map and research map. Knowledge map is developed based on the analytical studies of the underpinning subject (concepts, theories, models). It provides the researcher with subject and methodological aspects of the topic under study. This is then used to analytically review the literature from subject and methodological viewpoints. By overlaying these two maps the "knowledge gap" in the study can be captured.  Implications: The study offers an alternative approach for analytical studies and developing the literature in research projects. It can be of value to all researchers, research managers and journal editors, who are keen to design, produce or publish generative research. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم نظری |
استادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_36210_b2f6a47f26b9ed1a26bc6e9dd210589a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات