این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۴
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی
چکیده فارسی مقاله
هدف: تحقیق حاضر با هدف مشخص کردن وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی و مقایسۀ وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان این دو رشته انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف تحقیقی، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی است که از بین آنها 117 نفر با استفاده از روش تصادفی نسبی، بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین نمرات دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در مؤلفههای برقراری ارتباطات، رفتار اخلاقی، کار گروهی و رهبری گروه و مدیریت مسیر حرفهای به طور معناداری بالاتر از میانگین بهدست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. در مؤلفههای انجام دادن و مدیریت تحقیق و پاسخگویی مدنی، از ابعاد دیگر توسعۀ حرفهای، میانگین نمرات این دو گروه تفاوت معناداری با هم دارند و میانگین بهدست آمده برای دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در این دو مؤلفه، به میزان شایان ملاحظهای پایینتر از میانگین به دست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. میانگین به دست آمده از دو گروه، در مؤلفههای کارآفرینی و خلاقیت، کارآمدی فردی، تدریس و آموزش و تفسیر و انتقال دانش، تفاوت معناداری ندارد و دو گروه دارای وضعیت به تقریب مشابهی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Professional Development of PhD Students of ‘Information and Knowledge Studies’ and ‘Educational Administration’
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: the present study aims to determine and compare the professional development status of PhD students of 'Information and Knowledge Studies' and 'Educational Administration' courses Methodology: The present study is an applied research in terms of aim, and is a descriptive-survey research in terms of data collection. The population of this study consists of PhD students of 'Information and Knowledge Studies' and 'Educational Administration' courses, among which 117 students were selected using relational random sampling. Findings: The results of this research and comparing the mean score of students of both courses revealed that students of 'Information and Knowledge Studies' in contrast with students of 'educational administrations' was significantly greater in communication, ethical behavior, team-working and career management. The mean score of the two groups was significantly different in two other components of professional development, i.e. research management and civic accountability, and the mean obtained for students of 'Information and Knowledge Studies' in these two components is significantly lower than that of 'educational administrations' students. The mean scores for two groups in entrepreneurship & creativity, self-efficiency, teaching, interpreting and transferring knowledge were not significantly different.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس عباس پور |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حمید رحیمیان |
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
جواد پورکریمی |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حسین تقوی قره بلاغ | taghavi ghareh bolagh
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_36212_069fcb3b229ffd29b82ccd2933d22f3f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات