این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۶

عنوان فارسی موانع زبان‌شناختی پدیدۀ دو زبانگی در رفتار اطلاعاتی دانشجویان دو زبانه ترکمن - فارس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به نظر می‌رسد دو زبانگی رفتار استفاده‌ کنندگان دو زبانه را از محیط‌های اطلاعاتی تحت تأثیر قرار دهد. هدف این پژوهش ‌بررسی نقش موانع زبان‌شناختی در رفتار اطلاعاتی دانشجویان دو زبانۀ ترکمن - فارس است. روش: در این تحقیق کیفی، داده‌ها با استفاده از مشاهده و مصاحبه با حدود 50 نفر از دانشجویان ترکمن گردآوری شد. داده‌ها کدگذاری و موضوع‌های اصلی حاصل از ثبت مصاحبه‌ها و مشاهده‌ها استخراج شد. یافته‌ها: بیشتر مشارکت‌کنندگان نوشتن و خواندن به زبان فارسی را بهتر انجام می‌دادند تا صحبت کردن به این زبان را. علت آن است که زبان‌آموزی این افراد رسمی بوده و در این شیوه، رسانۀ غالب، رسانۀ مکتوب است نه شفاهی. این ضعف سبب می‌شود که آنان در بیان شفاهی نیاز اطلاعاتی خود و مراحل اولیه جست‌وجوی اطلاعات، با مشکل مواجه شوند و نتوانند با کمک متخصصان و افراد مطلع تک‌زبانه راهبردهای درست جست‌وجوی اطلاعات مورد نیازشان را تعیین کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار اطلاعاتی، زبان ترکمنی، زبان فارسی، موانع زبان‌شناختی،

عنوان انگلیسی The Linguistic Obstacles of Bilingualism Phenomenon to Turkmen-Persian Bilingual Students’ Information Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Objective: It appears that bilingualism affects bilingual users' information behavior in information environments. The study aims to investigate the role of linguistic obstacles to Turkmen-Persian bilinguals' information behavior. Method: In this qualitative research, data was gathered by observing and interviewing about 50 Turkmen students. Data was codified and the main themes of extracted data were recorded. Findings: The majority of participants were better at writing and reading than speaking in Persian. The reason is that their language learning had been formal in which the dominant medium is written one, not oral one. This obstacle cause them to have problems in stating their information needs and searching for information at initial phases and not to be able to determine the proper information search strategies with the help of monolingual informed people and specialists. Originality/value: In addition to explaining lingual obstacles to information behavior, this exploratory study set forth conducting similar studies in other bilingual and multilingual speakers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حیدر مختاری |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور

سیف الله ملای | ملای
مربی گروه زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jlib.ut.ac.ir/article_36213_0eebdd48bca93cae73c87f39a6b6b217.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات