این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
منابع انسانی ناجا
، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۷، صفحات ۹-۳۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا بر فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
فرسودگی سندرم موثر بر عملکرد فیزیکی، آکادمیک و اجتماعی در تدریس، فرایندیست که از طریق واکنشهای مناسب یا نامناسب تحت شرایط پر استرس بهوجود میآید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا با فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاهی است. جامعهی آماری تحقیق یکی از دانشگاههای نظامی کشور به تعداد 460 نفر بود که تعداد 210 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. در پژوهش حاضر جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق برای سنجش متغیرهای رهبری تحولآفرین از پرسشنامه چند عاملی باس و همکاران (1995) شامل 20 گویه و در قالب مقیاس پنج گزینهای لیکرت است. برای سنجش هر یک از مولفههای ویژگیهای آرمانی، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهامبخش، ترغیب ذهنی و ملاحظه شخصی، چهار سوال تخصیصیافته است. برای اندازهگیری فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلش(1981) استفاده شد. این پرسشنامه شامل 21 گویه است که به سنجش خستگی عاطفی، پدیدههای شخصیتزدایی و احساس موفقیت فردی در چهارچوب فعالیت حرفهای پرداخته است. دادههای حاصل توسط نرمافزار SPSS ویراست 19 (آزمون همبستگی و رگرسیون ساده) و مدلسازی معادلات ساختاری منحصرا" نرمافزار لیزرل 5/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت , یافتههای تحقیق نشان داد که رهبری تحولگرا با فرسودگی شغلی رابطهای منفی و معناداری وجود داشته و رفتارهای آرمانی و حمایتهای رشددهنده به ترتیب بیشترین تأثیر را بر فرسودگی شغلی داشتهاند. از این رو، با شناخت عوامل موثر بر اثربخشی رفتارهای رهبری و توجه به نیازهای روانی کارکنان، میتوان محیط مناسبی را جهت افزایش کیفیت ارائهی خدمات بههمراه با توسعه و پیشرفت سازمان محیا کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک رهبری تحولگرا، فرسودگی شغلی، اعضای هیات علمی، دانشگاه،
عنوان انگلیسی
The Effect of Transformational Leadership Style on Job Burnout of University Employees
چکیده انگلیسی مقاله
The exhaustion of the syndrome that affects physical, academic and social performance in teaching is a process that occurs through appropriate or inappropriate responses under stressful conditions. The present paper investigates the effect of transformational leadership style on job burnout of university employees. The statistical population of the study was one of the military universities in the country with 460 people. 210 people were selected according to Morgan's table. In this study, a questionnaire was used to collect data. In this research, multivariable questionnaire of Bass et al. (1995) consists of 20 items in the Likert scale of five options for measuring transformational leadership variables. Data were analyzed by SPSS software version 19 (simple correlation and regression test) and structural equation modeling. Liserl software 5.8 was utilized in data analysis. The findings of the study showed that there is a negative significant relationship between transformational leadership and job burnout and behaviors Ideal and growth supports have the most impact on burnout, respectively. Therefore, by identifying the factors affecting the effectiveness of leadership behaviors and paying attention to the employees' mental needs, an appropriate environment for improving the quality of service delivery with the development and advancement of the organization can be found.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آتنا عیسیپور |
رحمان معاذاللهی |
احمدعلی روحالهی |
نشانی اینترنتی
http://phr.jrl.police.ir/article_12490_55cfdf7c2dfccf0d2533f2c0f14a1081.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1216/article-1216-1643624.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات