این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۵، شماره ۲، صفحات ۱۳-۳۴
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با فرسودگی شغلی (مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و فرسودگی شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه (ویژگیهای جمعیتشناختی، ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و فرسودگی شغلی مسلش) استفاده است. جامعه آماری پژوهش همه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میباشد ... یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین ابعاد هفتگانه سازمان یادگیرنده و خستگی عاطفی ارتباط معنیدار و منفی وجود داشت. در بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد مسخ شخصیت بین فقط بین ابعاد «ایجاد سامانههایی برای کسب و اشتراک یادگیری» و «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» ارتباط معنیدار و منفی وجود داشت. علاوه بر این، عملکرد فردی با «ابعاد ایجاد سامانههایی برای کسب و اشتراک یادگیری»، «توانمندسازی افراد برای رسیدن به چشمانداز مشترک»، «برقراری ارتباط سازمان با محیط»، «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» و به طور کلی، یادگیری ارتباط معنیدار مثبتی وجود داشت. .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Review of Linkage among Aspects of a Learning Organization with Job Burn-Out: Case Study of National Library and Archives of Islamic Republic Of Iran (NLAI)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present research investigates the link between aspects of a learning organization with job burnout among librarians working in NLAI. Methodology: A survey method was employed. Data were collected using Demographic Characterization questionnaire, Marsick and Watkins Dimension of the Learning Organization Questionnaire (DLQQ) and Maslash Burnout Inventory. Sample included all NLAI librarians. Findings: Findings indicated that there is a negative significance between the seven dimensions of learning organizations and emotional fatigue. While investigating the links between dimensions of learning organization with the dimension of metempsychosis, a negative significance was observed only between the dimension of “established systems for acquiring and sharing learning” and “provision of strategic leadership for learning”. Furthermore, individual performance displayed a positive significance with dimensions of “established systems for acquiring and sharing learning”, ‘Empowerment for achieving common prospect”, “learning organization link with environment” and “Provision of strategic leadership for learning”.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه فهیم نیا |
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد موسی خانی |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مریم آذرگون |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_28752_837f95691514a0a4d72c2e02dfb42c8a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات