این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۵، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۵
عنوان فارسی
نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی است و از پرسشنامههای محقق ساخته وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی و پیوند با مدرسه استفاده گردید، جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشآموزان مقاطع ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل که در سال تحصیلی 90–89 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند. در این مطالعه 776 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای طبقهای متناسب انتخاب شدند که منظور از طبقات، مقاطع میباشد. یافتهها: میزان استفاده از کتابخانه در مدارس از سوی دانشآموزان در سطح پایینی قرار داشت و از 776 شرکت کننده در این مطالعه 417 دانشآموز اصلا از کتابخانه مدرسه استفاده نکردهاند. همچنین وضعیت کتابخانههای مدارس از نظر تعداد کتاب، مساحت و فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات از سوی دانش آموزان در سطح پایینی ارزیابی شد. بین میزان استفاده از کتابخانههای آموزشگاهی و پیوند به مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری بدست آمد. هر چقدر وضعیت کتابخانه مدرسه مطلوبتر بود به همان اندازه نیز پیوند با مدرسه دانشآموزان بهتر بود. همچنین بین میزان استفاده از کتابخانههای آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. و در نهایت از روابط بین متغیرها بهترین مدل ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیوند به مدرسه، عملکرد تحصیلی، کتابخانههای آموزشگاهی،
عنوان انگلیسی
Role of School Libraries in Students’ Bonding and Academic Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present paper studies the role played by school libraries in students’ academic performance and bonding with the school. Methodology: A survey was carried out using an author-constructed questionnaire. Samples were drawn from 2010-2011 primary, guidance and high school students in the city of Ardebil. 776 students were selected using proper cluster sampling. Findings: There is a very low rate of school library utilization by students. 417 students within the sample population had never used school library. The status of school libraries given the number of books, area, skilled manpower and facilities were considered by the students to be very low. A significantly positive link was found between the school library usage levels with students bonding with the school. A similar link was found between school library usage and students’ academic performance. A best fit model is presented
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Scholastic performance, school bonding, School libraries
نویسندگان مقاله
علی رضایی شریف |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ؛
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
مسعود گنجی |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی؛
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نادر حاجلو |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی؛
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_28754_9feddc3e80234e857cde74c61535915d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات