این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۱۹-۱۰۲۰
عنوان فارسی
چگونه می توان پژوهشگران جوان را از سوء رفتارهای پژوهشی حفظ نمود
چکیده فارسی مقاله
سخن سردبیر Editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره 13، بهمن 1393، 1020-1019 چگونه می توان پژوهشگران جوان را از سوء رفتارهای پژوهشی حفظ نمود How to protect young researchers from research misconduct محسن رضائیان[1] M. Rezaeian در سخن سردبیری شماره قبل مجله دانشگاه ]1[، با انواع سوء رفتارهای پژوهشی و طبقهبندی آنها به تقلبهای پژوهشی و رفتارهای پژوهشی ابهام برانگیز آشنا شدیم. در سخن سردبیری حاضر به بیان راهکارهای عملی خواهیم پرداخت که موجب حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به چنین سوء رفتارهای پژوهشی می شود ]3-2[. یکی از مهمترین راه کارهای عملی، استفاده از اساتید راهنما و مشاور مجرب میباشد. از آنجایی که این امکان وجود دارد تا پژوهشگران جوان بدون قصد مرتکب سوء رفتارهای پژوهشی گردند، از همین رو، راهنمایی و مشاوره آنها توسط اساتیدی که با تأثیرات مخرب سوء رفتارهای پژوهشی آشنایی کامل دارند، ضروری است. اساتید راهنما و مشاور، باید دانشجویان را با رفتارهای صحیح پژوهشی آشنا نموده و آنها را از ارتکاب به هر گونه سوء رفتارهای پژوهشی باز دارند. همچنین، تهیه و تدوین یک طرح پژوهشی علمی و صحیح برای انجام هر گونه پژوهشی توسط پژوهشگران جوان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. انجام کافی مروری بر متون پژوهشگران جوان را از دوباره کاری و ارتکاب به سوء رفتار پژوهشی باز میدارد. به علاوه، تصویب طرح پژوهشی در کمیته اخلاق دانشگاه محل تحصیل یا محل کار پژوهشگران جوان، راه کار عملیاتی مناسب دیگری برای حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به سوء رفتارهای پژوهشی خواهد بود. پژوهشگران جوان باید آموزش کافی ببینند تا تمامی دادههای خود را در محلی امن نگهداری کرده و آنها را برای مدت زمان لازم حتی بعد از چاپ نتایج حاصل از پژوهش خود نیر نگه دارند. آنها همچنین باید آموزش ببینند که تمامی نتایج پژوهش خود را در قالب یک مقاله کامل به چاپ برسانند و از سوء رفتارهای پژوهشی نظیر چاپ مجدد، چاپ مضاعف و انتشار سلامی یافتهها خودداری نمایند. همچنین، وجود یک مشاور آمار زبده در کنار پژوهشگران جوان نیز میتواند عامل بسیار مهمی در حفظ آنها از سوء رفتارهای پژوهشی به حساب آید. References [1] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 13(10): 923-4. [Farsi] [2] Rezaeian M. A review on the diverse types of research misconduct. Middle East J Family Med 2014 12(7) :43-4. [3] Gilbert FJ. Denison AR. Research misconduct. Clinical Radiology 2003 58: 499-504. [1]- استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
How to protect young researchers from research misconduct
چکیده انگلیسی مقاله
سخن سردبیر Editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره 13، بهمن 1393، 1020-1019 چگونه می توان پژوهشگران جوان را از سوء رفتارهای پژوهشی حفظ نمود How to protect young researchers from research misconduct محسن رضائیان[1] M. Rezaeian در سخن سردبیری شماره قبل مجله دانشگاه ]1[، با انواع سوء رفتارهای پژوهشی و طبقهبندی آنها به تقلبهای پژوهشی و رفتارهای پژوهشی ابهام برانگیز آشنا شدیم. در سخن سردبیری حاضر به بیان راهکارهای عملی خواهیم پرداخت که موجب حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به چنین سوء رفتارهای پژوهشی می شود ]3-2[. یکی از مهمترین راه کارهای عملی، استفاده از اساتید راهنما و مشاور مجرب میباشد. از آنجایی که این امکان وجود دارد تا پژوهشگران جوان بدون قصد مرتکب سوء رفتارهای پژوهشی گردند، از همین رو، راهنمایی و مشاوره آنها توسط اساتیدی که با تأثیرات مخرب سوء رفتارهای پژوهشی آشنایی کامل دارند، ضروری است. اساتید راهنما و مشاور، باید دانشجویان را با رفتارهای صحیح پژوهشی آشنا نموده و آنها را از ارتکاب به هر گونه سوء رفتارهای پژوهشی باز دارند. همچنین، تهیه و تدوین یک طرح پژوهشی علمی و صحیح برای انجام هر گونه پژوهشی توسط پژوهشگران جوان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. انجام کافی مروری بر متون پژوهشگران جوان را از دوباره کاری و ارتکاب به سوء رفتار پژوهشی باز میدارد. به علاوه، تصویب طرح پژوهشی در کمیته اخلاق دانشگاه محل تحصیل یا محل کار پژوهشگران جوان، راه کار عملیاتی مناسب دیگری برای حفظ پژوهشگران جوان از ارتکاب به سوء رفتارهای پژوهشی خواهد بود. پژوهشگران جوان باید آموزش کافی ببینند تا تمامی دادههای خود را در محلی امن نگهداری کرده و آنها را برای مدت زمان لازم حتی بعد از چاپ نتایج حاصل از پژوهش خود نیر نگه دارند. آنها همچنین باید آموزش ببینند که تمامی نتایج پژوهش خود را در قالب یک مقاله کامل به چاپ برسانند و از سوء رفتارهای پژوهشی نظیر چاپ مجدد، چاپ مضاعف و انتشار سلامی یافتهها خودداری نمایند. همچنین، وجود یک مشاور آمار زبده در کنار پژوهشگران جوان نیز میتواند عامل بسیار مهمی در حفظ آنها از سوء رفتارهای پژوهشی به حساب آید. References [1] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 13(10): 923-4. [Farsi] [2] Rezaeian M. A review on the diverse types of research misconduct. Middle East J Family Med 2014 12(7) :43-4. [3] Gilbert FJ. Denison AR. Research misconduct. Clinical Radiology 2003 58: 499-504. [1]- استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن رضاییان | m. rezaeian
استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
4
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات