این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۹، شماره ۱۳۷، صفحات ۱۷-۲۶

عنوان فارسی بررسی روند تحول نظریه ذهن در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله زمینه : توجه به نظریه ذهن در کودکان با اختلال یادگیری حائز اهمیت است زیرا نظریه ذهن می‌تواند بر روی رفتارهای اجتماعی و شناختی آن‌ها تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تحول نظریه‌ذهن در دانش­آموزان با و بدون اختلال‌یادگیری8 تا 11ساله انجام شد. روش: در این پژوهش علی- مقایسه‌ای نمونه پژوهش که شامل 80 دانش­آموز با اختلال‌یادگیری و 80 دانش­آموز بدون اختلال‌یادگیری که در مراکز خاص ناتوانی‌های یادگیری و مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای با نسبت مساوی انتخاب شدند. آزمون نظریه‌ذهن استیرنمن و مقیاس هوشی وکسلر به عنوان ابزارهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته ­ها نشان دادند که در هر دو گروه دانش­آموزان با و بدون اختلال‌یادگیری روند تحول نظریه‌ذهن با توجه به سن صعودی است، با این تفاوت که دانش‌آموزان با اختلال‌یادگیری نسبت به دانش­آموزان بدون اختلال‌یادگیری کمی دیرتر به سطوح بالاتر تئوری‌ذهن دست می‌یابند. نتیجه‌گیری: این پژوهش از یافته­های اولیه مبتنی بر مشکلات شناختی و تحولی نظریه‌ذهن در کودکان با اختلال‌یادگیری حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Developmental Trend of the Theory of Mind in Students with and without Learning Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background: Theory of mind in Children with learning disabilities should be considered, because the theory of mind can effect on social and cognitive behaviors. The aim of present study was exploring the developmental trend of the theory of mind in 8 to 11 years old students with and without learning disability. Method: This casual-comparative study was performed on 160 student of 8 to 11 years old )80 students with learning disability & 80 students without with learning disability( that studying in center for students with special needs and regular school and selected by stratified sampling with equal ratio. Steersman Theory of Mind test )1999( & Wechsler Intelligence Scale )1974( were used as measurement instruments. The collected data were analyzed using two- way ANOVA and tukey post- hoc test. Results: The results indicated that in both groups of students, the trend of development in the theory of mind with respect to age was progressive. However, it was revealed that it taken longer for the students with learning disability to reach to higher levels of theory of mind. Conclusion: This study supports earlier findings that individual with Learning disabilities have difficulties attributing mental states in context.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Learning disability, Theory of mind, Development

نویسندگان مقاله سوسن جباری | susan jabbari
shiraz universit
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمد صادق ارجمندی | mohammad sadegh arjmanadi
universit
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-489-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات