این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۲۲-۲۹

عنوان فارسی بررسی نگرش دبیران ‌دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی نسبت‌به دوره متوسطه حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دوره‌ متوسطه حرفه‌ای در دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی از دیدگاه معلمان انجام‌شده‌است. روش کار: نمونه مورد بررسی شامل 93دبیر متوسطه حرفه‌ای از بین دبیران زن و مرد مدارس دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی استان تهران(52زن و 41مرد) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شدند. این پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای که مشتمل‌بر 16سوال است و براساس مقیاس لیکرت 5درجه‌ای انجام‌گرفت. در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون توصیفی و آزمون کای‌دو استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان‌داد بیشتر معلمان بر این اعتقادند که محتوای در نظر گرفته شده با توانایی، علایق، منابع آموزشی،‌ امکانات مناسب، فضای آموزشی، ساعات کلاسی، تعداد رشته‌های مهارتی این دوره و کتاب‌های آموزشی تناسب‌دارد. اما تفاوت معنی‌داری در «مناسب‌بودن ضوابط پذیرش دانش‌آموزان در دوره متوسطه حرفه‌ای» وجودندارد. نتیجه‌گیری: از دیدگاه معلمان، دوره متوسطه حرفه‌ای برای دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی اثربخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دبیر، دانش‌آموزان، کم‌توانی‌ذهنی، دوره متوسطه حرفه‌ای

عنوان انگلیسی Study the effectiveness of Intermediate- profession term in students with special needs from the teacher's point of view
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This survey aimed to study the effectiveness of high school in students with special needs from teachers’ point of view. Method: The study sample included 93 high school teachers (52 female and 41 male) that were selected randomly among male and female teachers of schools with students with special needs from Tehran province. The hypothesis of this survey had been examined by researcher-made questionnaire with 16 questions and 5 degrees of likretscale. In order to analyze the information, we used description test and chi-square test. Results: The results showed that most of the teachers believed that the assigned content are suitable with the ability, desires,educational resources, facilities, educational places, class time, professional fields of high school and teaching books. But there was no significant differences in appropriate conditions of acceptance of high school students. Conclusion: high school is effective about students with special needs from teachers’ point of view.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرح مملکت دوست | farah mamlekatdoust
tehran allameh amini i k i win i south battle torkzadeh c 7 30 units
تهران خ پیروزی خ نبرد جنوبی خ علامه امینی ک ترک زاده پ 30 واحد 7

مروارید سفری وصال | morvarid safarivesal
tehran, shariati 24 yards mahan street town 29 c 24
تهران شهرک شریعتی 24 متری ماهان کوچه ی 29 پ24

سوسن کشاورز | sosan keshavarz
khwarizmi university faculty of psychology and educational sciences department of philosophy of education
دانشگاه خوارزمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه فلسفه تعلیم و تربیت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

منصوره شهریاری | mansureh shahaiari
tehranpars street shooter
تهران پارس خیابان تیر انداز


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-469-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات