این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
ایجاد استدلال استعاری در کودکان با اختلال اتیسم
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پژوهشگران نشاندادهاند که کودکان با اختلال اتیسم در زبان غیرتحتاللفظی مانند کنایه، طعنه، فریب، طنز و استعارهها مشکلدارند. تا به امروز، در پژوهشهای اندکی تلاششدهاست تا این نارساییها درمانشوند و تاآنجاییکه میدانیم، در هیچ پژوهشی کوششنشدهاست درک استعارهها به کودکان با اختلال اتیسم آموزشدادهشود. استدلال استعاری متشکلاز رفتار کلامی پیچیده، دستکم شامل روابط همپایگی، سلسله مرتبه و تمایز است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ارایه نمونههای متعدد با هدف آموزش به کودکان با اختلال اتیسم است تا به ویژگیهای مربوط و مناسب بافتیای که یک استعاره در آن استفادهمیشود، توجهداشتهباشند و برای پاسخ درست به سوالهای استعاری، پاسخ ارتباطی دهند. شرکتکنندگان 3کودک 5 تا 7ساله بودند. نتیجهگیری: نتایج نشانمیدهد برای اینکه به کودکان با اختلال اتیسم یاد دادهشود تا استعاره را درککنند، ارایه نمونههای متعدد، موثر و سودمند است. همچنین، در همه شرکتکنندگان تعمیم به استعارههای آموزشدادهنشده، مشاهدهشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Establishing metaphorical reasoning in children with autism
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Researchers have shown that children with autism have difficulty with non-literal language, such as irony, sarcasm, deception, humor, and metaphors. To date, few studies have attempted to remediate these deficits, and no studies of which we are aware have attempted to teach children with autism to understand metaphors. Metaphorical reasoning consists of complex verbal behavior, involving relations of coordination, hierarchy, and distinction, at a minimum. The purpose of the current study was to evaluate multiple exemplar training for teaching children with autism to attend to relevant features of the context in which a metaphor is used and to engage in the required relational responding in order to respond correctly to metaphorical questions. Participants included three children, ages 5–7. Conclusion: Results suggest that multiple exemplar training is effective for teaching children with autism to understand metaphors. Furthermore, generalization to untrained metaphors was found for all participants.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده مریم فضایلی | seyyedeh maryam fazaeli
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات، گروه زبانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-379-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
ترجمه ای
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات