این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۲۲-۲۹
عنوان فارسی
مقایسه سازگاری اجتماعی پدران دارای فرزند با و بدون کم توانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: حضور یک کودک ناتوان، بار مراقبتی زیاد و فشارهای روانی، اجتماعی و مالی بههمراه دارد که میتواند تاثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته باشد و والدین را تحت تنشهای جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار میدهد. برای مطالعه موضوع یادشده، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازگاری اجتماعی پدران دارای فرزند با و بدون کم توانی ذهنی انجام شد. روش: این پژوهش علی- مقایسهای روی 87 پدر (40 پدر دارای فرزند کمتوانذهنی و 47 پدر دارای فرزند عادی) که فرزندشان در مدارس ابتدایی شهر مریوان مشغول به تحصیل بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونهگیری بهشیوه در دسترس انجام شد. از مقیاس سازگاری اجتماعی پیکل و ویسمن (1999) بهعنوان ابزار سنجش استفاده شد. یافته ها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و دورشتهای نقطهای و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی پدران دارای فرزند با و بدون کمتوانی ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). از میان ویژگیهای جمعیت شناختی فقط بین مولفه تحصیلات پدر با سازگاری اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد؛ بدینصورت که با افزایش سطح تحصیلات، پدر از نظر اجتماعی سازگاری مطلوبتری دارد. نتیجه گیری: درمجموع پدران دارای فرزند عادی نسبت به پدران دارای فرزند کم توان ذهنی سازگاری اجتماعی بیشتری دارند؛ میزان تحصیلات پدر میتواند روی سازگاری اجتماعی مطلوب نقش داشته باشد، بنابراین از طریق آگاهسازی پدران به خصوص پدران دارای فرزند کم توان ذهنی میتوان به افزایش سازگاری اجتماعی مطلوب کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری اجتماعی، پدران، کمتوانذهنی
عنوان انگلیسی
Comparison of Social Adjustment of Fathers with Intellectually Disabled Children and Fathers with Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The presence of a disabled child associated with much care and psychological, social and financial stress that can have adverse effects on the structure and functioning of families and puts parents under physical, psychological, social and economic stress; So purpose of was to assess social adjustment of fathers having intellectually disabled children and fathers having normal children. Method: This causal-comparative study was studied on 87 parents (40 fathers having intellectually disabled students and 40 fathers having normal children) that their children were enrolled in primary schools in Marivan. Subjects were in access group. Social Adjustment Scale Paykel and Weissman (1999) were used as an assessment tool. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, point biserial and Pearson correlation coefficient by SPSS 16 software. Results: The results showed that there was a significant difference between social adjustment of fathers with intellectually disabled children and fathers with normal children (p< 0.05). Among the demographic variables, only the father's education is a significant relationship with social adjustment, fathers with higher educational levels have more favorable social adjustment. Conclusion: Overall, fathers with intellectually disabled children have less social adjustment than fathers of normal children; level of father’s education can contribute to the favorable social adjustment. So, informing fathers, especially fathers with intellectually disabled children can be helped to gain favorable social adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه ترابی | fatemeh torabi
allame tabatabaii university
تهران، بلوار دهکده المپیک، تقاطع بزرگراه شهید همت، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،کدپستی 1489684511
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
شیدا مندمی | sheida mandomi
kurdestan education organization
آموزش و پرورش کردستان
ندا گرامی زاده شیرازی | neda geramizadeh shirazi
shiraz university
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-292-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات