این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۳۰-۳۸

عنوان فارسی بررسی و ارزیابی مدل های ناتوانی در علوم توان بخشی
چکیده فارسی مقاله  زمینه: هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی الگو­های ناتوانی در علوم توان‌بخشی است. در طول 3 دهه؛ پژوهشگران در تلاش برای ایجاد بنیاد معرفت‌شناختی روشن و آشکار در حوزه­ توان‌بخشی بوده­اند. به‌طورکلی الگو­های ناتوانی نقش مهمی را در فراهم کردن حمایت ­های نظری- عملی و خدمات­رسانی برای افراد با ناتوانی ایفا می­ کنند. روش: پژوهش انجام‌شده، پژوهشی نظری بود. در حوزه مباحث مربوط به الگو­­ها و فراهم کردن ارزیابی آن‌ها؛ تعیین مفروضه­­ های اساسی در رابطه با الگو­ها، تعاریف و اصطلاحات از اهمیت ویژه­ و تعیین‌کننده‌ای برخوردار است. بدین منظور، نخست مبانی نظری الگوهای ناتوانی که در علوم توان‌بخشی مطرح هستند؛ مورد معرفی، توضیح و توصیف قرار گرفتند. در ادامه به تبیین ارتباط بین این الگو­ها با یکدیگر پرداخته شد و پس‌ از آن به ارزیابی با استفاده از روش تجزیه‌و تحلیل منظم و به تبیین ارتباط بین این الگو­ها پرداخته شد و مورد بحث نیز قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان می­دهد که پژوهش و شناخت مبانی نظری الگو­های ناتوانی می­تواند چشم­ انداز روشنی را برای متخصصان، کارشناسان، درمانگران، آموزگاران، قانون­گذاران و افراد با ناتوانی و سازمان‌هایشان فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو­، ناتوانی، توان‌بخشی

عنوان انگلیسی Review and Evaluation of the Models of Disabilities in the Rehabilitation Sciences
چکیده انگلیسی مقاله ackground: In three decades, researchers have tried to make clear epistemological foundation in the field of disability. These models play an important role in providing theoretical-practical support and services for people with special needs. The purpose of this study is to evaluate models of disability rehabilitation. Method: The research method was theoretical method. For this purpose, the theoretical models of disability in rehabilitation science are explained, introduced and described. In the following, the relationship between patterns is explained. Results: The results of this study suggest that the study and understanding of the theoretical foundations of models of disability can be a bright outlook for experts, specialists, therapists, teachers, legislators and people with special needs and provide their organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Model, Disability, Rehabilitation

نویسندگان مقاله حمیده سلیمانی | hamideh soleimani
university of iran
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

محمد کمالی | mohammad kamali
university of iran
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-72-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات