این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۳۰-۳۸
عنوان فارسی
بررسی و ارزیابی مدل های ناتوانی در علوم توان بخشی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی الگوهای ناتوانی در علوم توانبخشی است. در طول 3 دهه؛ پژوهشگران در تلاش برای ایجاد بنیاد معرفتشناختی روشن و آشکار در حوزه توانبخشی بودهاند. بهطورکلی الگوهای ناتوانی نقش مهمی را در فراهم کردن حمایت های نظری- عملی و خدماترسانی برای افراد با ناتوانی ایفا می کنند. روش: پژوهش انجامشده، پژوهشی نظری بود. در حوزه مباحث مربوط به الگوها و فراهم کردن ارزیابی آنها؛ تعیین مفروضه های اساسی در رابطه با الگوها، تعاریف و اصطلاحات از اهمیت ویژه و تعیینکنندهای برخوردار است. بدین منظور، نخست مبانی نظری الگوهای ناتوانی که در علوم توانبخشی مطرح هستند؛ مورد معرفی، توضیح و توصیف قرار گرفتند. در ادامه به تبیین ارتباط بین این الگوها با یکدیگر پرداخته شد و پس از آن به ارزیابی با استفاده از روش تجزیهو تحلیل منظم و به تبیین ارتباط بین این الگوها پرداخته شد و مورد بحث نیز قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که پژوهش و شناخت مبانی نظری الگوهای ناتوانی میتواند چشم انداز روشنی را برای متخصصان، کارشناسان، درمانگران، آموزگاران، قانونگذاران و افراد با ناتوانی و سازمانهایشان فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگو، ناتوانی، توانبخشی
عنوان انگلیسی
Review and Evaluation of the Models of Disabilities in the Rehabilitation Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
ackground: In three decades, researchers have tried to make clear epistemological foundation in the field of disability. These models play an important role in providing theoretical-practical support and services for people with special needs. The purpose of this study is to evaluate models of disability rehabilitation. Method: The research method was theoretical method. For this purpose, the theoretical models of disability in rehabilitation science are explained, introduced and described. In the following, the relationship between patterns is explained. Results: The results of this study suggest that the study and understanding of the theoretical foundations of models of disability can be a bright outlook for experts, specialists, therapists, teachers, legislators and people with special needs and provide their organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Model, Disability, Rehabilitation
نویسندگان مقاله
حمیده سلیمانی | hamideh soleimani
university of iran
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
محمد کمالی | mohammad kamali
university of iran
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-72-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات