این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۳۴، صفحات ۴۵-۵۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط موثر والدمحور بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله زمینه: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب‌دیده‌شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آن‌ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی‌دانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط موثر والد‌محور بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا انجام شد. روش: در این پژوهش، از روش نیمه‌‌آزمایشی با طرح کنترل نابرابر، استفاده شد و جامعه آماری در این آزمون شامل مادران کودکان کم‌شنوای 6-4 سال شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند که تعداد 24 نفر از آن‌ها برحسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش ‌از ‌دبستان، فرم والدین (گرشام و الیوت،1990) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباط موثر، در 8 جلسه با مشارکت والدین دانش‌آموزان کم‌شنوا به گروه آزمایش ارایه شد، درحالی‌که گروه گواه، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. داده‌های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، بین 2 گروه آزمایش و گواه، از نظر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا، تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت‌های ارتباط موثر به والدین کودکان کم‌شنوا بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا (P< 0/001) موثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباط ‌موثر بر همکاری و جرأت‌ورزی موثر است و باعث بهبود آن شده اما تاثیری بر مسئولیت‌پذیری و خودمهارگری ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان چنین گفت که آموزش مهارت‌های ارتباط موثر می‌تواند به‌عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت کمک به افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا، مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت ارتباط موثر، والدین، کم‌شنوا، مهارت‌های اجتماعی

عنوان انگلیسی The Impact of Effective Communication Skills Training on Parents of Children with Hearing Loss on Social Skills of Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Over 90% of hearing impaired children have normally hearing parents and their parents don’t understand how communicate with them. The aim of the present study was to evaluate the impact of effective communication skills training to parents of children with hearing loss on social skills of children. Method: The method of this study is a quasi-experimental design with unequal control group design. The statistical population of this study consisted of parents of 4-6 year hearing impaired children of the preschool in Rasht in 2014-2015 academic year that among them a sample of 24 parents were selected by simple sampling and were assigned in both control and experimental groups social skills scale (Gresham and Elliott, 1990) was used as research tools. Educational program Effective communication skills training program, in 8 sessions with the participation of deaf parents in the experimental groups were taught, while the control group did not receive training. Results: Results indicate that in the post-tests between the experimental and control groups, there are significant differences in terms of rate of improvement in social skills of hearing impaired children. Intervention was improved in social skills (P< 0/001) of hearing impaired children in the experimental groups. Conclusion: It can be concluded that effective communication skills can be as an effective educational program to help hearing-impaired children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وجیهه خوشحال رودپشتی | vajihe khoshhal roodposhtie
varnik-pars-mostasharie st-ansarie boulvar-rasht-guilan
رشت- بلوار انصاری- خ مستشاری- خ پارس- بن بست لاله 3- ساختمان وارنیک

عباسعلی حسین خانزاده | abbas ali hossein khanzade
guilan university
دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات-گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-602-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات