این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۱۹، صفحات ۳۰-۳۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش بازی­های رایانه­ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش­آموزان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا بازی­های موجود مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس از بین آن ها یک بازی که با فرهنگ و سطح تحصیلی دانش آموزان همخوان بود، انتخاب شد. جهت بررسی تأثیر این بازی، تعداد 20 نفر آزمودنی نارساخوان (10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل) از دانش­آموزان پایه ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و بر اساس سن، بهره هوشی و آزمون حافظه بینایی همتا سازی شدند. سپس مداخله از طریق آموزش بازی رایانه ای در گروه آزمایشی اجرا گردید. با استفاده از آزمون حافظه بینایی آندره ری و آزمون کیم کاراد و به صورت طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل تأثیر بازی های رایانه ای بررسی شده و نتایج با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که بازی رایانه ای انتخاب شده تأثیر مثبت معناداری بر حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه بینایی، نارساخوانی، بازی های رایانه ای

عنوان انگلیسی The Effects of Teaching via Computer Games on the Performance of Visual Memory for the Dyslexic Students
چکیده انگلیسی مقاله In the current research, the effects of teaching computer games over the performance of visual memory of dyslexic students have been studied. At first, the available games were identified and, then, among them, one game which was at the same level of students’ academic and cultural levels was selected. To analyze the effect of this game, 20 individuals suffering from dyslexia (10 in an experimental group and 10 in a control group) were selected among the students at the elementary level in the city of Tehran as accessible samples based on age, intelligence and the visual memory test. Then, intervention was administered through teaching by using computer games in the experimental group. By using the Andre Ray and Kim visual memory test karad, and in the manner of Pre-test and after-test pseudo-experimental plan with the control group, the effects of computer games have been studied and the results have been analyzed with the method of Covariance Analytical Statistics. The analysis of the results indicated that the computer games have a meaningful positive effect on the dyslexic students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Visual Intelligence, Dyslexia, Computer Games

نویسندگان مقاله ریحانه پاکت چی | rayhaneh pakatchi
دانشگاه تربیت معلم

فریدون یاریاری | feraydoon yaryari
دانشگاه تربیت معلم

علیرضا مرادی | alireza moradi
دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-121-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات