این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۳۳، صفحات ۴۳-۴۹

عنوان فارسی رابطه ابعاد عزت‌نفس، آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیشتر افراد با آسیب جسمی از عزت‌نفس پایینی برخوردارند و به‌نوبه خود انتظاری که برای رسیدن به آرزوهایشان دارند، پایین است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد عزت‌نفس، آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 71 نفر از دانش‌آموزان با آسیب جسمی (41 پسر و 30 دختر) شهر شیراز بود. به‌منظور گردآوری داده ­ها از 3 ابزار؛ فرم کوتاه مقیاس عزت‌نفس هر (کلی، دنی و یونگ، 1997)؛ زیرمقیاس عزت‌نفس ارتباط با همسالان از پرسش­نامه دوبوا، فلنر، براند، فیلیپس و لیز (1996) و مقیاس آرزوها و انتظارات (لوبر، استوت همر- لوبر، وان کامن و فارینگتون، 1991) استفاده شد، برای تحلیل داده‌ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشـان داد که بین عزت‌نفس در خانه با آرزوها و انتظارات (اهمیت کنونی اهداف، انتظارات آینده‌ نزدیک، انتظارات آینده‌ دور) دانش‌آموزان با آسیب جسمی همبستگی مثبت و معنادار بالاتری نسبت به سایر ابعاد عزت‌نفس وجود دارد (01/0>P). نتیجه‌گیری: بین عزت‌نفس و آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی رابطه مثبت معنادار وجود داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت‌نفس، آرزوها و انتظارات، دانش‌آموزان با آسیب جسمی

عنوان انگلیسی The Relationship between Dimensions of Self-esteem, Aspirations and Expectations of Students with Physical Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background: Most of people with physical impairment have low self esteem and to achieve their aspirations had low expectations. The purpose of this study was to investigate the relationship between dimensions of self-esteem, aspirations and expectations of students with physical Disability. Method: This was a descriptive-correlation study. The sample of study consists of 71 students (30 females and 41 males) physically disabled students in Shiraz. The instruments used in this study were Abbreviated Hare Self–Esteem Scale (ABHSES) (Kelley, Denny & Young, 1997), the Peer-Relations subscale of the Self-Esteem Questionnaire (SEQ) (DuBois, Felner, Brand, Phillips & Lease, 1996) and Aspirations and Expectations Scale (Loeber, Stouthamer-Loeber, van Kammen & Farrington, 1991). In order to analyze the data, Pearson’s correlation coefficient has been used. Results: The results show that there are significant positive correlation between self-esteem at home and aspirations and expectations (the current importance of goals, the near future expectations & the distant future expectations) in physically disabled students a than other dimensions of self-esteem (P>0/01). Conclusion: There is a significant relationship between self-esteem and aspirations and expectations of students with physical impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیدا مندمی | sheyda mandomi
baghcheban school
آموزشگاه باغچه بان مریوان


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-85-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات