این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۵، شماره ۱۳۳، صفحات ۵۰-۶۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی موسیقی ملایم در حین انجام فعالیتهای حرفهای بر بهبود عملکرد شغلی، خودکارآمدی و رفتار سازشی دختران کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بر اساس تعریف جدید صاحبنظران از مفهوم کمتوانیذهنی، میتوان برخی رفتارهای این گروه از جامعه را بهبود بخشید، بنابراین ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، با هدف بررسی اثربخشی موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیتهای حرفهای بر بهبود عملکرد شغلی، خودکارآمدی و رفتار سازشی دختران کمتوانذهنی انجام شد. روش کار: 40 دانشآموز دختر کمتوانذهنی از میان جامعه کمتوان ذهنی آموزش پذیر مدارس حرفه ای دخترانه شهر تبریز به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 نفر) و از ابزارهای مقیاس خودکارآمدی شرر، آزمون عملکرد حرفهای کودکان کمتوان ذهنی و مقیاس رفتارسازشی واینلند، برای جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفهای موجب بهبود عملکرد شغلی، خودکارآمدی و رفتار سازشی دختران کمتوان ذهنی می شود. نتیجه گیری:نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که برخی مهارت های اجتماعی را میتوان به دختران کمتوان ذهنی آموزش داد که موسیقی یکی از روش هایی است که در تسهیل این آموزش می تواند موثر واقع شود. به این صورت که نتایج نشان داد، پخش موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفه ای می تواند بر بهبود عملکرد شغلی، خودکارآمدی و رفتار سازشی دختران کمتوان ذهنی موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of the Soft Music during the Professional Activities on Job Performance, Self-efficacy and Adaptive Behavior in Girls with Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Background: New definition of intellectual disabilities led to improvement of their abilities. Therefore, the aim of this research was to study the effectiveness of listening to the soft music during the professional activities on job performance, self-efficacy, and adaptive behavior in girls with intellectual disabilities. Method: 40 female students with intellectual disabilities were selected from special schools of Tabriz city by in access sampling and assigned into two experimental and control groups. Research instruments were Scherer’s self-efficacy scale, professional performance test of children with intellectual disabilities, and Vineland adaptive behavior scale. Results: The results show that listening to the soft music during the professional activities improve the job performance, self-efficacy, and adaptive behavior in girls with intellectual disabilities. Conclusion: It can be concluded that some training for intellectual disabilities group could be improved their social abilities. Generally, results show that the listening of soft music during the professional activities could be effective on job performance, self-efficacy, and adaptive behavior in girls with intellectual disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سولماز پورناصح | زینب خانجانی
دانشگاه تبریز
آدرس تبریزآپارتمانهای گلپارک فاز یک بلوک 11 راه پله اول طبقه 4 کد پستی 5166618515
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-645-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات