این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۸، صفحات ۴۹-۵۵

عنوان فارسی بررسی و توصیف چگونگی کاربرد هنر گرافیک جهت افزایش مهارت‌های شناختی نابینایان
چکیده فارسی مقاله نابینایان از جمله افراد ناتوان حسی هستند که به علت فقدان حس بینایی دچار مشکلات زیادی در یادگیری و شناخت می باشند. متخصصان معتقدند، 80 درصد آموخته های کودکان به کمک حس بینایی حاصل می شود. بنابراین افراد نابینا نمی توانند مانند افراد عادی چیزی را به طور اتفاقی و ضمنی یاد بگیرند. ولی با آموزش مناسب می توان سطح پیشرفت این کودکان را به اندازه ای افزایش داد، که با کودکان بینا برابر شوند. به خصوص این که این افراد به سایر حواس خود، مخصوصاً شنوایی و لامسه بیشتر متکی بوده و از دقت, توجه و کنجکاوی زیادی برخوردارند. نقش اصلی در پیشرفت توانایی ها و استعدادهای نابینایان بسته به استفاده بهینه از ابزارها وروش های مناسب آموزشی است. با توجه به این که هنر گرافیک یکی از ابزارهای است که نابینایان می توانند به کمک آن به راحتی با تصاویر و نوشته ها ارتباط برقرار کنند، در این پژوهش برآنیم به بررسی و توصیف هنر گرافیک پرداخته و با ارائه راهکارهایی جهت کاربردی کردن آن برای نابینایان، زمینه را برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این افراد فراهم نماییم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نابینایان ، گرافیک ، مهارت های شناختی

عنوان انگلیسی The Analysis and Description of how Graphic Art Should be Applied to Increase Cognition Skills of the Blind
چکیده انگلیسی مقاله  The blind suffer from sense disability. As a result of the lack of visual sense, they have many problems in learning and cognition. Experts believe that 80% of what children learn is possible through having visual sense. Therefore the blind can not learn things spontaneously the way normal people do. However, with the proper education it is possible to increase the level of progress in these children so much that they can be equal to normal children especially because these children are more dependent on their other senses especially listening and touching they are also capable of being more attentive and curious. The main role in the progress of the blind’s abilities and talents depends on the optimum use of tools and suitable educational methods. Since graphic art is one of the tools that the blind can rely on to easily communicate with picture and writings, in this research, we are trying to analyze and describe graphic arts and recommend strategies to make them applicable for the blind and provide the opportunity for these individuals to blossom and grow more and more.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله The blind, Graphic, Cognitive art

نویسندگان مقاله سعید تقی زاده | saeed taghizadeh
دانشگاه علوم پزشکی فسا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

نسیم نعمتی | nasim nemati
آموزش و پرورش شهرستان گناوه

رحیم تقی زاده | rahim taghizadeh
آموزش و پرورش شهرستان گناوه


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات