این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۸، صفحات ۷۳۱-۷۳۶
عنوان فارسی
بررسی شایستگی بالینی دانشجویان سال چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۰: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله
gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: ارزیابی شایستگی بالینی اطلاعاتی ارزشمند در تنظیم اهداف آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و ارتقای کیفی فرایندهای آموزشی دانشگاهی در اختیار مسئولین قرار میدهد. در این مطالعه شایستگی بالینی دانشجویان سال چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مقطع کارآموزی ارزیابی شده است. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی، در سال 1390 به ارزیابی شایستگی بالینی کلیه دانشجویان سال چهارم دانشگاه علوم پزشکی گیلان که همگی دوره مهارتهای بالینی را گذرانده بودند، پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل بررسی شایستگیهای نه گانه دانشجویان پزشکی بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری کای دو و آنالیز واریانس در نرمافزار SPSSاستفاده شد. یافتهها: شصت و هشت دانشجو با میانگین سنی 24 سال وارد مطالعه شدند. 78%، درحیطه برقراری ارتباط مؤثر با بیمار، نتایج عالی به دست آوردند. در حیطههای مهارت بالینی، استفاده از علوم در تشخیص و درمان، یادگیری مادامالعمر، خودآگاهی، زمینههای اجتماعی بهداشت و تشخیص نقش پزشک حرفهای، نتایج در 84% از دانشجویان متوسط و تنها در حیطه استدلال و قضاوت اخلاقی اکثر دانشجویان نتایج ضعیف داشتند. میزان شایستگی بالینی به تفکیک حیطهها بر حسب جنس و سن اختلاف آماری معنیداری نداشت. نتیجهگیری: دانشجویان مورد بررسی از شایستگی خوبی برای ورود به عرصه درمان در بالین بیمار برخوردار بودهاند. واژههای کلیدی: دانشجویان پزشکی، شایستگی بالینی، آموزش مبتنی بر شایستگی
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان پزشکی، شایستگی بالینی، آموزش مبتنی بر شایستگی
عنوان انگلیسی
Survey of Clinical Competency in Fourth-year Medical Students of Guilan University of Medical Sciences in 2011:A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Evaluation of clinical competency of medical students can give very useful information to the authorities for setting educational aims according to student’s requirements and qualitative promotion in the educational process. The present study has been evaluated the clinical competency of fourth-year medical students. Materials and Methods: This cross-sectional study has been done in 2011 to assess clinical competence of all the fourth-year students of Guilan University of Medical Sciences, that all of them had passed the skills lab course. Data-gathering tool was a questionnaire which assessed nine main competencies in medical students. All data was analyzed by Chi-square and analysis variances by SPSS software. Results: 68 students enrolled in the study with the mean age of 24-year old. In the field of effective communication, 78% of students scored excellent. In the clinical skills, applying sciences as guidelines in diagnosis and management of patients, lifetime learning, self-awareness, socio-medical affairs and understanding the role of a professional physician fields, result in 84% of the students were average.Most of students had low scores only in the field of ethical understanding and judgement. There was no significant relation in the clinical competency of the different fields according to the age and sex. Conclusion: Generally, the students in our study reached a reasonable level of competence in participating in clinical treatment. Key words: Medical students, Clinical competency, Competency-based education. Funding:. This research was funded by Guilan University of Medical Sciences. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Guilan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Soleymanha M, Jalali MM, Mirblouk AR, Ahaki HR. Survey of Clinical Competency in Fourth-year Medical Students of Guilan University of Medical Sciences in 2011:A Short Report. 2012. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(8): 731-36. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهران سلیمان ها | m. soleymanha
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
نویسنده مسئول استادیار گروه آموزشی اورتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
میرمحمد جلالی | m m jalali
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
دانشیار گروه آموزشی گوش وحلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
احمدرضا میربلوک | a r mirblouk
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
استادیار گروه آموزشی اورتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
حسین اتحاد | h. etehad
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
استادیار گروه آموزشی اورتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
حمیدرضا آهکی | h r ahaki
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
زهرا حق پرست قدیم لیمودهی | z haghparast ghadim limodehi
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
علی پورصفر | a. poursafar
poursina hospital, parastar street, rasht, iran
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1592-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
6
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات