این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۷، صفحات ۶۰۹-۶۱۸
عنوان فارسی
میزان رضایت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آنها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: توجه به چگونگی تربیت نیروی انسانی جهت اداره و انجام خدمات بهداشتی- درمانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بدین منظور، داشتن اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آنها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی خود طراحی شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی، به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی هوشبری که در سال 1391 مشغول به تحصیل بودند (109 نفر)، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمعآوری گردید. این پرسشنامه حاوی 7 سؤال دموگرافیک، 8 سؤال جهت سنجش میزان رضایتمندی و 9 سؤال برای بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد رشته تحصیلی و 4 سؤال برای بررسی دیدگاهشان در مورد آینده شغلی بود. امتیاز 6/1 -0 به عنوان عدم رضایت، 4/2- 61/1 رضایت متوسط، 2/3-41/2 رضایت زیاد و 4- 21/3 رضایت خیلی زیاد در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی، t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: رضایتمندی دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی با میانگین و انحراف معیار 63/0±33/2 در حد متوسط محاسبه گردید. اکثر دانشجویان (8/57%) عنوان کردند قبل از انتخاب رشته، شناخت کمی نسبت به این رشته داشتهاند. نحوه تدریس دروس عملی و تئوری، ویژگیهای فردی و شخصیتی اساتید و سطح علمی آنها از نظر دانشجویان قابلقبول ذکر گردید. مهمترین عواملی که موجب نگرش مثبت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی بود به ترتیب عبارت بودند از؛ امکان خدمت به مردم و جامعه و موقعیت اجتماعی مناسب. نتیجهگیری: رضایت دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی، نسبتاً خوب و نگرش آنها مثبت است. افزایش امکانات و تجهیزات آموزشی، ارتقاء آگاهی آنها نسبت به این رشته قبل از انتخاب و ایجاد شرایطی به منظور افزایش فرصتهای شغلی در جهت افزایش میزان رضایت و علاقه به ادامه تحصیل در این رشته مؤثر خواهد بود. واژههای کلیدی: ادامه تحصیل، رضایت، هوشبری، رشته تحصیلی، دیدگاه
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادامه تحصیل، رضایت، هوشبری، رشته تحصیلی، دیدگاه
عنوان انگلیسی
The Satisfaction Rate of the Anesthesia Students about their Educational Field and their Attitude Towards Future Job Perspectives in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Training the future work force of the health and treatment system is a matter of the utmost importance. To this end, it is necessary to have enough information about the current situation of the students and find out about their attitudes towards their chosen fields. This study was conducted to determine the satisfaction rate of the anesthesia students about their field of study and their attitudes towards future job perspectives. Materials and Methods: 109 anesthesia students from Rafsanjan University of Medical Sciences (RUMS) participated in this descriptive cross-sectional study in 2012. A researcher-made-questionnaire was used to obtain the following information: demographic information (7 items), satisfaction rate (8 items), survey the student's attitude about current chosen field (9 items) and survey about the future job perspective (4 items). Data were analyzed using independent t-test and Chi-square test. Results: The satisfaction rate was approximately medium (2.33±0.63).Only 57.8% of the students had little prior knowledge about their chosen major before going the university. They indicated a positive and acceptable attitude towards the theoretical and functional classes and also the personality and individual characteristics of their university lectuers. The most important factors leading them to choose their major were, helping people, their job managers, and promoting social status respectively. Conclusion: The satisfaction rate of the anesthesia students about their majors was almost good and their attitude was positive. Improving the facilities and educational equipments, and increasing the prospective students' prior knowledge about their major before going to the university could elevate the satisfaction rate and interest of the students to choose anesthesiology as a major at the university. Key words: Continuing education, Satisfaction, Anesthesiology, Major, Attitude Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article:. Hadavi M, Esmaeili S. The Satisfaction Rate of the Anesthesia Students about Their Educational Field and Their Attitude Towards Future Job Perspectives in 2012. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(7): 609-18. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم هادوی | m. hadavi
rafsanjan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
سحر اسماعیلی | s. esmaeili
rafsanjan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات