این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ناتوانی‌های یادگیری ویژه در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی و ارایه الگوی ۳ لایه‌ای پاسخ به مداخله برای تشخیص
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیش از 50سال از زمانی می‌گذرد که ساموئل کرک، اصطلاح ناتوانی‌ یادگیری را برای توصیف کودکانی به کار برد که هوش نزدیک به متوسط یا بالاتر از متوسط دارند. در حقیقت، این کودکان هم معما و هم متناقض هستند و به‌طور معمول، این کودکان در مدرسه مشکلات بسیاری دارند. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی در سال 2013، اصطلاح ناتوانی‌ یادگیری به اختلال‌ یادگیری ویژه تغییر نام یافت. در جدیدترین تعریف که در سال 2013 توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا از اختلال یادگیری ویژه به عمل آمده است، در ملاک‌های تشخیصی این اختلال هم تغییراتی به وجود آمد. ملاک‌ تشخیصی ناهماهنگی بهره هوشی و پیشرفت به علت تاخیر در شناسایی، الگوی انتظار به سوی شکست نامیده و حذف شد. از طرف دیگر، رویکرد پاسخ به مداخله جایگزین آن شد. پاسخ به مداخله یک واقعیت در کلاس‌های درسی امروزی به حساب می‌آید که سوال‌های بسیاری را به وجود آورده است. نتیجه‌گیری: پاسخ به آموزش و مداخله، نوعی رویکرد بهبودبخشی تحصیلی چندمرحله‌ای است که حمایت‌های تحصیلی و رفتاری بهنگامی را ارایه می‌کند. انتظار می‌رود به منظور غربالگری، شناسایی و تشخیص بهنگام به رویکرد نوین پاسخ به مداخله، توجه ویژه‌ای شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی‌ یادگیری، اختلال‌ یادگیری ویژه، پاسخ به مداخله

عنوان انگلیسی Specific Learning Disorder in Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-5th revision and Presentation of Three-Layer Response to Intervention Model for Diagnosis
چکیده انگلیسی مقاله Background: More than fifty years have passed since Samuel Kirk used the term learning disability to describe children who average or above average intelligence. In the fact, these children are both puzzling and paradoxical. Generally, they have many problems in school. Term of learning disability in Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders, 5th edition (2013) changed and named specific learning disorder (SLD). In recently definition of SLD that had done by American Association of Psychiatric (APA), there had changes in diagnostic criteria. Diagnostic criteria of intelligence quotient and achievement discrepancy named wait to fall model for delay to identification and limited. On the other hand, response to intervention (RTI) replaced it. RTI is a reality in today’s classrooms, bringing with it a wide range of questions. Conclusion: RTI is a multi-step school improvement approach to provide early academic and behavioral supports. This is expected that for screening, identification and diagnostic pay specific attention to RTI in early intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | mohamad ashori
ashorihh2@gmail.com

سیده سمیه جلیل آبکنار | seyedeh somayeh jalil abkenar
jalili.abkenar@gmail.com


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات