این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۲۵، صفحات ۷-۱۶
عنوان فارسی
نقش سبک فرزندپروری مادران در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی بر اساس سبک فرزندپروری مادران آنها بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آنها 58 نفر با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه سبک فرزندپروری مادران (رابینسون و همکاران، 1995) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی (شهیم و یوسفی، 1378) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه پیشبینیکننده مثبت و معنیدار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری پیشبینیکننده منفی و معنیدار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). شایان ذکر است که در این پژوهش بین سبک استبدادی، سبک اقتداری و سبک سهلگیرانه با مشکل نارسایی توجه همبستگی معنیداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای به دست آمده طراحی کارگاههای آموزشی در مورد سبک های فرزندپروری و اثرات هر یک از آن ها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم توان ذهنی را کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک فرزندپروری، مشکلات رفتاری، کمتوانیذهنی
عنوان انگلیسی
The Role of Mothers' Parenting Style on Prediction of Behavior Problems in Preschool Children with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study was to predict behavior problems of preschool children with intellectual disability based on parenting style of their mothers. This descriptive study is correlational. The statistical population of this research includes the whole mothers of preschool children with intellectual disability in Shiraz city. The sample size was 58 mothers of preschool children with intellectual disability that were selected by purposeful sampling. Parenting Styles Questioner (Robinson et al., 1995) was used for measuring of parenting styles and Shahim and Yousefi’ Behavior Problems Questionnaire for Pre-school children was used for measuring of behavior problems. Data analysis using multiple regression analysis indicated that authoritarian and permissive parenting styles were significant and positive predictors of problem behavior of fear, problem of social behavior and aggression (P< 0/05). Also the results of research showed that the authoritarian parenting style was significant and negative predictor of problem behavior of fear, problem of social behavior and aggression (P< 0/05). It is worth noting that in this study, there isn’t significant correlation between the authoritarian style, authoritative style and permissive style with attention deficit. According to the finding of this research, designing a workshops for enhancing knowledge and awareness of parents about parenting styles and effects of parenting styles on their children is necessary until by changing parents attitudes about parenting styles and improving family relationships behavior problems of students with intellectual disabilities reduced.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قربان همتی علمدارلو | ghorban hemati alamdarloo
university of shiraz
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
عباسعلی حسین خانزاده | abas ali hosseinkhanzadeh
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
محمد صادق ارجمندی | mohammad sadegh arjmandi
university of shiraz
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمد مهدی تیموری آسفیچی | mohammad mehdi teymoori asfichi
university of shiraz
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محبوبه طاهر | mahboobeh taher
mohaghegh ardabili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات