این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۲۵، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین برتری طرفی و عملکرد ارتباطی با سن دانش آموزان مبتلا به اتیسم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نقایص زبانی و ارتباطی، همچنین مشکلاتی در برتری طرفی اندامهادر اختلال اتیسم میتواند با سن افراد اتیستیک مرتبط باشند. هدف این پژوهش بررسی برتری طرفی اندامها و عملکردارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اتیسم در ارتباط با سن آنها میباشد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع مقطعی مقایسهای است و 40 دانش آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8ماه (انحراف استاندارد2سال و 5ماه) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامهی ارزیابی عملکردارتباطی و چک لیست مشاهدهای ارزیابی برتری طرفی اندامها برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید و افراد مورد مطالعه در دو گروه یک سو توان و دو سوتوان و همچنین از نظر سنی در دو گروه کمتر از 13 سال و 13سال و بیشتر قرار گرفتند .جهت بررسی فرضیهها از آزمون Friedman k2و آزمون (independent samples t- test ) T-testاستفاده شد. یافته ها: مقایسه دانش آموزان اتیستیک در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از 13 سال نشان داد ، در گروه سنی 13سال و بالای آن گرایش به یک سوتوانی در دو اندام دست و گوش بیشتر است (p< 0.05)ولی در دو اندام پا و چشم تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (p>0.05). داشتن عملکردارتباطی بهتر در گروه سنی 13سال و بالای آن ، مشهود است ( (p< 0.05. نتیجه گیری: می توان به اقدامات توانبخشی درتثبیت برتری طرفی اندام ها به ویژه در سنین پایین تر ،در جهت ایجاد زمینه لازم برای بهبود قابلیتهای زبانی و ایفای نقش ارتباطی بهتر، اهمیت و اولویت داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتیسم، برتری طرفی،عملکردارتباطی، سن
عنوان انگلیسی
The relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: There can be relationship between language and communication disorders, sidedness problems and age in autistic individuals. This research was aimed to investigate the possible relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students. Methods and Materials: this is a described-analytic research and a kind of cross sectional and comparative one. For these purpose 40 autistic students with age average 10 years and 8 month (SD 2 year and 5 months) were chosen with convenience sampling method. Communicative function questionnaire were completed by all subjects’ parents. We used observation check list to examine handedness, footedness, and dominant eye and ear. subjects were divided in two groups one and mixed sidedness also autistic student with age = >13 were put in one group and < 13 to another one . Using of T-test(independent samples t- test ) and FriedmanK2, data were analyzed. Results: Data analysis indicated that autistic student with age = >13 tended to definite sidedness preference- in hand and ear not in eye and foot- (p< 0.05) and better communicative function (p< 0.05). Conclusion: importance of interventions rehabilitation for stability of sidedness especially in fewer ages can performs important role in having high language and communication skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, Sidedness, Communicative function, Age.
نویسندگان مقاله
لیلا فیاضی | leila fayazi
baqcheban school, 42 2 alley,seyedjamaledinsq, yusefabad, tehran,iran, tel 88031500-09125236031
تهران،یوسف آباد،میدان سید جمال الدین اسد آبادی،کوچه 2 42،مدرسه باغچه بان، تلفن 88031500،09125236031،
سید مجید رفیعی | majid rafiee
department of speechtherapy,rehabilitaion university,tehran,iran
استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
بهمن زندی | bahman zandi
department of general linguistic and foreion languages,payame noor university,tehran,iran
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات