این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۱۶، صفحات ۵-۱۵

عنوان فارسی مقایسه میزان فشار روانی و رضایتمندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی در استان گلستان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به منظور بررسی و مقایسه میزان فشار روانی و رضایتمندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده والدین کودکان کم­توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی انجام شد. روش پژوهش علی- مقایسه ای است. نمونه های پژوهش شامل دو گروه 50 نفری از والدین کودکان کم­توان ذهنی و والدین کودکان عادی می­باشد که به روش خوشه ای برای گروه والدین کودکان عادی و تمام شماری برای گروه والدین کودکان کم­توان ذهنی صورت گرفت. جهت انجام پژوهش، پرسشنامه­های فشارروانی فرزند پروری، رضایتمندی زناشویی انریچ، رضایتمندی زوجیت افروز و حمایت اجتماعی ادراک شده اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش رابطه بین فشارروانی و رضایتمندی زناشویی والدین کودکان عادی و کم توان ذهنی را تایید نمود. والدین کودکان کم­توان ذهنی فشارروانی بیشتری را نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می کنند. در عین حال والدین کودکان کم توان ذهنی نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین­تری برخوردارند، ولی از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده تفاوت، معنادار نبوده است. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین متغیر فشارروانی و رضایتمندی زناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی و والدین کودکان عادی منفی است و در والدین کودکان عادی، همبستگی حمایت اجتماعی ادراک شده و رضایتمندی زناشویی معنادار است، ولی در کودکان کم توان ذهنی رابطه معنادار نبوده است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که اثر فشارروانی و سطح تحصیلات بررضایتمندی زناشویی معنادار است. نتایج این پژوهش مبین این نکته است که افزایش فشارروانی والدین، تحت تاثیر حضور کودک کم­توان ذهنی آموزش­پذیر، منجر به کاهش رضایت زناشویی در آنان شده است. به عبارتی رضایتمندی زناشویی را می­توان تابعی از وجود کودک کم توان ذهنی در خانواده تلقی نمود. لذا با برگزاری جلسات آموزش و مشاوره جهت والدین کودکان آموزش پذیر، می­توان راه­های کاهش استرس را به آنان آموزش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison between Marital Satisfaction, Emotional Stress Cognitive Social Support in Parents Having Mentally-Impaired Children and Parents Having Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted for the analysis and the comparison between marital satisfaction and emotional stress with cognitive social support in parents having mentally-retarded children and those with normal children. The method of this research is casual comparative. The samples of the research included two groups of 50 parents having mentally-retarded children and normal ones. The selection of parents with normal children was done using a clustering method and mass counting was the method used for the selection of parents having mentally-retarded children. To conduct the research, child rearing mental pressure, marital satisfaction and cognitive social support Questionnaires were used. The results were analyzed using the independent T statistical tests, Pearson and Regression correlation. The findings of the research confirmed the correlation between emotional stress and marital satisfaction of parents with normal children and those having mentally-retarded children. Parents of mentally-retarded children, suffer from more emotional stress. At the meantime, parents of mentally-retarded children, compared to those having normal children have a lower level of marital satisfaction. However, as far as cognitive social support is concerned, there was no significant change. Also, the results indicated that the correlation between the emotional stress and marital satisfaction variables between the two groups of parents was negative and the correlation between cognitive social support and marital satisfaction of parents having normal children was significant in mentally-retarded children, the correlation was not significant. The results of Regression analysis indicated that the effect of emotional stress and the educational level over the marital satisfaction is significant. The results of this research indicated that the increase in the emotional stress of parents as a result of having mentally-retarded children, ended in a decrease in marital satisfaction. In other words, marital satisfaction could depend on whether there is a mentally-retarded child, in the family. Therefore, it is possible to teach those parents methods of decreasing stress through education and counseling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر ارجمندنیا | ali akbar arjmand nia
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلامعلی افروز | gholamali afrooz
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدصالح نامی | mohammad saleh nami
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-190-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات