این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۱۱، صفحات ۱۸-۲۸

عنوان فارسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی با پیش ختام (SQP۴R) و خود نظارتی در درک مطلب خواندن کودکان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله در مطالعه حاضر، تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی SQP4R و خود نظارتی در درک مطلب خواندن دانش‌آموزان کم توان ذهنی پایه پنجم مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور 30 نفر از دانش‌آموزان کم توان ذهنی از دو مدرسه مختلف انتخاب شدند، پس از اجرای پیش آزمون درک مطلب بر روی هر دو گروه (آزمایش و کنترل)، به گروه آزمایشی در 16 جلسه 45 دقیقه ای روش SQP4R و خودنظارتی آموزش داده شد. پس از اجرای 16 جلسه آموزشی از آزمودنی‌های دو گروه پس آزمون درک مطلب به عمل آمد. تحلیل کوواریانس نشان داد که به کار گیری راهبرد فراشناختی SQP4R به همراه خود نظارتی در درک مطلب خواندن دانش آموزان موثر بوده است. نتایج به دست آمده از فرضیه پژوهش مبنی بر عملکرد بهتر دانش‌آموزانی که راهبرد فراشناختی SQP4R و خودنظارتی را دریافت کرده‌اند، حمایت می‌کند. آموزش این راهبردها، درک مطلب دانش‌آموزان را افزایش داد و به نگهداری اطلاعات کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای فراشناخت، کودکان کم توان ذهنی، خود نظارتی

عنوان انگلیسی The Effect of teaching Meta Cognitive strategies with Pre-ending (SQP4R) and Self-Assessment in Reading Comprehension among children mental retarded
چکیده انگلیسی مقاله In the current research, the effect of teaching meta cognitive strategies (SQP4R) and self-assessment among fifth grade students mental retarded was studied. For this purpose, 30 performing the comprehension Pre-test on both groups (Test and Control), the test group was taught (SQP4R) method and self-assessment in sixteen 45 minute sessions. After teaching the students for 16 sessions, the students in both groups were given a past-test for comprehension. The analysis of Co-variance indicated that utilization of meta cognitive strategy (SQP4R) including the selfassessment of the students' reading comprehension was effective. The results based on the theory of the research indicated that the students performed better using Meta cognitive strategy (SQP4R) and self-assessment. Teaching these strategies, increased the students' reading comprehension and maintaining data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس درخورده | narges darkhordeh
مربی مرکز آموزشی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-23&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات