این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۱۱، صفحات ۲۹-۳۸
عنوان فارسی
تأثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی آمادگی و سال اول ابتدایی شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله
هدف کلی پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر بازیهای بومی و محلی بر ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان پیش دبستانی و سال اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1390-1389بوده است. نمونه مورد پژوهش 96 نفر از دانشآموزان کم توان ذهنی (48 نفر دختر و48 نفر پسر که 24 نفر از آنان پیش دبستانی و 24 نفر سال اول ابتدایی) بودهاند که بر اساس روش هدفمند انتخاب ودر گروههای 12 نفری آزمایش وکنترل تقسیم شدهاند. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. دادهها از طریق آزمون سنجش ادراک بصری ـ حرکتی بندر گشتالت جمعآوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای بومی و محلی، ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان پیش دبستانی و سال اول دبستان کم توان ذهنی را افزایش میدهد. همچنین تأثیر بازیهای بومی و محلی بر ادراک بصری- حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی تابع جنسیت نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک بصری- حرکتی، کم توان ذهنی
عنوان انگلیسی
The Effect of Native and Local Games on the Students' Visual/Motional Growth among mental retarded students in Pre-School and Elementary First-Graders in the city of Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله
The general purpose of this research is to study and analyze the effect of native and local games on the students' Visual/Motional growth among the pre-school and first-grade students in the city of Shiraz in academic year of 2010-2011. The sample of this research was 96 students mental retarded (48 females and 48 males. 24 students were pre-schools and 24 were first-graders). These students were selected based on the goal-oriented method and divided in groups of 12 for testing and controlling. The method of this research was a semi-testing one with a pre-test and post-test plan with the control group. The data were collected by Bender GeshTalt's Visual/Motional cognition assessment test. The analysis of the data showed that native and local games increases the visual/motional cognition of preschool and first graders. Also, the effect of native and local games on emotionally impaired children was not gender related.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Visual/motional cognition, Emotionally Impaired
نویسندگان مقاله
نادر حمیدیان جهرمی | nader hamidian iahromi
دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
فیروز رضاییان | firooz rezaeeyan
دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
شهربانو حقیقت | shahrbanoo haghighat
دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات