این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۳۹، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
نقش عاطفه مثبت و منفی و تنظیم هیجانی در پیشبینی استرس و رضایت شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم هیجانی و عواطف مثبت و منفی در استرس و رضایت شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه بود. روش: 250نفر از بین معلمان آموزشوپرورش استثنایی شهر تبریز به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و ابزارهای پژوهش در اختیار این تعداد افراد قرار گرفت که سرانجام 228نفر پرسشنامهها را تکمیل کرده و برگردانده بودند که از این تعداد 60نفر مرد (میانگین سنی 1/5±6/40) و 168نفر زن (میانگین سنی 6/5±1/40) بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجانی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی، پرسشنامه رضایت شغلی بری فیلد و روث و پرسشنامه استرس شغلی بود. برای تحلیل دادههای به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مولفه ارزیابی مجدد تنظیم هیجانی با استرس شغلی (22/0-r=) و رضایت شغلی (24/0r=) همبستگی معناداری دارد (01/0>P)؛ همچنین عاطفه منفی و مثبت با استرس شغلی به ترتیب همبستگی 17/0- و 22/0 و با رضایت شغلی به ترتیب 54/0 و 30/0- دارد (01/0>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ارزیابی مجدد به صورت معناداری، استرس و رضایت شغلی را پیشبینی میکند اما سهم آن در پیشبینی پایین است؛ افزون بر این عاطفه منفی به صورت معناداری استرس شغلی را پیشبینی میکند اما در رضایت شغلی هم عاطفه مثبت و هم عاطفه منفی نقش معناداری دارند که به ویژه در رضایت شغلی سهم نسبتا خوبی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Negative and Positive Affect and Emotional Regulation in Prediction of Job Stress and Job Satisfaction among Teachers of Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of present study was to investigate the role of emotional regulation, positive and negative affect in job stress and job satisfaction among the teachers of students with special needs. Method: Among exceptional education teachers of Tabriz, 250 subjects were selected randomly, and research instruments were given them and among those, 228 teacher’s instruments where completed and sent back which 60 of participant were male (age mean 40.6±5.1) and 168 female (age mean 40.1±5.6). The research instruments included Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Berifild and Roth Jab Satisfaction Questionnaire and Job Stress Questionnaire. Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used to analysis the data. Results: Results showed that reappraisal strategy of emotional regulation is correlated with job stress (r=-0.22) and job satisfaction (r=0.24); also negative and positive affect were correlated with job stress (respectively r=-0.17 and r=0.22) and with job satisfaction (respectively r=0.54 and r=-0.33). Conclusion: Results showed that reappraisal significantly predict job stress and job satisfaction; negative affect predicts job stress, but both negative and positive affect predict job satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا علی اصغری صدری | zahra ali asghari sadri
tabriz islamic azad university
دانشگاه آزاد تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
امیر پناه علی | amir panah ali
tabriz islamic azad university
دانشگاه آزاد تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-782-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات