این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۳۰، صفحات ۵-۱۲

عنوان فارسی تاثیر همزمان راهبردهای مداخله ای در کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از نوع تکانشگری (مطالعه تک موردی)
چکیده فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اثرات جبران ناپذیری در زمینه تحصیلات، ارتباط با همسالان، والدین و معلمان ایجاد می‌کند. هدف پژوهش حاضر تاثیر همزمان راهبردهای مداخله‌ای در کاهش نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از نوع تکانشگری بود. طرح پژوهش به روش تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه بود که به مدت 16 جلسه هفتگی در یک دانش آموز پسر مقطع متوسطه کم توان ذهنی اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از مصاحبه بالینی، مقیاس سنجش اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969)، فرم والد(1999) جمع آوری و بر اساس آزمون شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی تحلیل شد. نتایج نشان داد تاثیر همزمان راهبردهای مداخله‌ای در کاهش نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از نوع تکانشگری از نظر بالینی معنی دار می باشد. بنابراین راهبردهای مداخله‌ای همزمان در کاهش نشانه های اختلال تکانشگری از کارایی و اثربخش لازم برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای مداخله ای، نارسایی توجه/ بیش فعالی ، تکانشگری

عنوان انگلیسی Simultaneous effects of intervention strategies in reduction the impulsivity type of attention-deficit hyperactivity disorder symptoms: a single - case study
چکیده انگلیسی مقاله Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), has harmful effect on education and relationship with parents, teachers and the others. The aim of this research was to study the simultaneous effects of intervention strategies in reduce the impulsive type of ADHD’s symptoms. The research is based Multiple baseline experimental single case study in sixteen weekly session using on a high school boy student with mental retardation. The data is collected with clinical interview using diagnostic criteria for attention-deficit hyperactivity disorder (DSM-IV TR), Conners teacher rating scale form (1969), parent form (1999). It is analyzed based on improvement percentage and reliable change index (RCI). Consequences showed that the effects of intervention strategies in reduction of impulsivity are meaningful in clinical aspects. Simultaneous effects of intervention strategies in reduction of impulsivity are efficient and effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید اسدی | hamid asadi
tehran, hemmat ...
تهران همت غرب شهرک سپاه مجتمع سیمان تهران بلوک آ2 واحد 29

مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
collegiate
دانشگاهی

ثریا حسینی رضی | soriia hoseinirazi
special education
آموزش و پرورش استثنایی

آرش هیربد | arash hirbod
ministry of health
وزارت بهداشت ...
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

سیده اقدس موسوی | s a mosavi
special education
آموزش و پرورش استثنایی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-335-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات