این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۳۰، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
بررسی نقش زبان و کارکردهایاجرایی در رشد نظریهذهن کودکانناشنوا
چکیده فارسی مقاله
نظریهذهن اصطلاحی جامع و کلی پیرامون حالتی عمدی است که کیفیت تعاملاجتماعی فرد را مشخص میسازد تا آنجا که بدون آن، ما قادر به تعبیر و تفسیر اعمال دیگران نخواهیم بود. پژوهشگران درحالی نقش سببی تواناییهای زبانی را در تحول نظریهذهن بهعنوان یک قابلیت بنیادی و کارآمداجتماعی مطرح میکنند که پژوهشهایاخیر پیوند نزدیکی بین کارکردهایاجرایی و نظریهذهن پیشنهاد نمودهاند. در این میان باوجود اثرات ویرانگر و تخریبکننده کمشنوایی بر تحول زبانی و ارتباطی کودکان آسیب-دیدهشنوایی از سویی و ارتباط مولفههای زبانی با تحول نظریهذهن و کارکردهایاجرایی از سوی دیگر، بررسی روند تحول نظریهذهن در این کودکان ضرورت مییابد. بهاینترتیب، هدف این پژوهش، مروری بر نقش زبان و مولفههای اصلی آن(نحو، معنیشناسی و کارکردشناسی) در تحول تواناییهای نظریهذهن کودکان و بررسی وضعیت تحول نظریهذهن در میان کودکان ناشنوا با توجه به مشکلات زبانی آنها نسبت به کودکان عادی است و در پایان تلاش شده است، رابطه زبان، کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن در میان کودکان ناشنوا تبیین گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زبان، نظریهذهن، کارکردهایی اجرایی، کودکان ناشنوا
عنوان انگلیسی
Investigate role of Language and executive function in Theory of mind development in deaf children
چکیده انگلیسی مقاله
Theory of Mind is a comprehensive and general term about the state of intention that determines the quality of a person's social interaction and without it we would not be able to interpret the actions of others. While researchers express the causative role of language in Theory of Mind’s development as a social and fundamental capacity, recent studies have suggested a close link between the executive functions and Theory of Mind. On the one hand, despite the devastating and degrading effects of hearing loss on the development of language and communication in children with impaired hearing, and on the other hand the relationship between components of language with the development of Theory of Mind and executive functions, the study of Theory of Mind’s developmental trend in these children becomes necessary. Thus, the purpose of this study is to review the role of language and its main components (Syntax, Semantics and Pragmatics) in the development of children’s Theory of Mind and examine how is the development of theory of mind among deaf children according to their language problems. Finally, we have tried to explain the relationship between language, executive functions and Theory of Mind among deaf children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Language, Theory of mind, executive function, deaf children.
نویسندگان مقاله
ساجد یعقوب نژاد | sajed yaghoobnezhad
university of tehran
تهران- بزرگراه چمران- زیرپل گیشا-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی - طبقه سوم- گروه روانشناسی کودکان اسنثنایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سعید حسن زاده | saeed hasanzadeh
university of tehran
تهران- بزرگراه چمران- زیرپل گیشا-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی - طبقه سوم- گروه روانشناسی کودکان اسنثنایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-59-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات