این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۳۰، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی رابطه بین کیفیت زندگی با درگیری شغلی کارکنان مدارس استثنایی
چکیده فارسی مقاله با توجه به سختی کار در مدارس استثنایی و وجود دانش آموان استثنایی با مشکلات عدیده در این مدارس، هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و درگیری شغلی کارکنان مدارس استثنایی شهرستان ساری بوده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استثنایی شهرستان ساری می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 135 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این تحقیق فرم خلاصه شده مقیاس 100 ماده ای کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت با ضریب پایایی 84/. جهت سنجش کیفیت زندگی و آزمون لودال و کجنر با ضریب پایایی 73/0، جهت بررسی میزان درگیری شغلی در میان این کارکنان بوده است . که نتایج حاصل از آن نشان دادکه بین کیفیت زندگی و درگیری شغلی کارکنان رابطه معنادار ی وجود دارد و علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که متغیر سلامت محیط بیشترین و سلامت جسمی کمترین اثر را بر متغیر ملاک دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که جنسیت و تاهل افراد نقشی در میزان کیفیت زندگی و درگیری شغلی آنان ندارد، در واقع بطورکلی با بهبود کیفیت زندگی افراد درگیری شغلی آنان نیز افزایش می یابد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، درگیری شغلی، کارکنان آموزش و پرورش استثنایی

عنوان انگلیسی the relationship between quality of life and Job involvement at exceptional schools in sari
چکیده انگلیسی مقاله Regarding the difficulty about working in exceptional schools and the presence of exceptional students facing numerous problems in such schools, this study aims to analyze the relationship between life quality & Job involvement of Sari-based exceptional schools staff. The present research is descriptive & correlative and the statistical community includes all Sari-based exceptional educational department staff as 135 individuals selected by simple random sampling method as the statistical sample. The study instrument is 100-item scale summarized life quality form of World Health Organization (WHO) with reliability coefficient 0.84 to measure life quality and Lodhal & kejner test with reliability coefficient 0.73 to investigate Job involvement level among the staff. The results indicated that there is a meaningful relationship between life quality & Job involvement of the staff and besides, the results from the regression revealed that the environmental health variable has the maximum & physical health has the minimum effect on the criterion variable. Also the present study driven results denote that the individuals' gender & marriage has no role in life quality level & their Job involvement. the Job involvement can increase by improving life quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality of life, job involvement exceptional schools

نویسندگان مقاله سحر روشن بین | sahar roshanbin
department of education
آموزش و پرورش

محمد پهلوان | mohamad pahlavan
prisons
زندانها


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-299-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات