این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۱-۲۸
عنوان فارسی
مقایسه مهارت های حرکتی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه مهارتهای حرکتی در بین کودکان عادی و کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. این مطالعه از نوع توصیفی، مقایسهای است که جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان پسر شهر تهران بین 6 تا 11 سال با میانگین سنی 8/9 که به کلینیک مشاوره مراجعه کرده بودند، تشکیل میدهند. جامعه آماری شامل 20 کودک با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به صورت نمونه در دسترس و 20 کودک همسن و همجنس بدون اختلال از مدارس شهر بودند. کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بهوسیله پرسشنامه والدین و معلم کانرز که روایی و پایایی این پرسشنامه در ایران با روش آلفای کرونباخ 81% و با تائید متخصصان روانپزشک، مناسب ارزیابی شده است، شناسایی و پس از آن هر دو گروه از طریق فرم بلند آزمون تبحر حرکتی بروینینکس – اوزرتسکی با همدیگر مقایسه شدند. برای مقایسه گروهها از آزمون t مستقل استفاده شد و داده ها به وسیله نرمافزارSPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده، نشان داد که بین میانگین نمرات در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به میزان t بدست آمده می توان مطرح نمود که بین نمرات رشد حرکتی در دانش آموزان با نارسایی توجه/بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری ( در سطح05/0p< ) وجود دارد. نتایج نشان داد که کودکان عادی در مهارتهای درشت و در مهارتهای ظریف، توازن و انعطاف پذیری حرکتی از کودکان با نارسایی توجه / بیش فعال، قوی تر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های حرکتی ، کودکان ، اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
عنوان انگلیسی
Motor proficiency in children with and without attention deficit / hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرناز سعادت | mehrnaz saadat
پژوهشکده کودکان استثنایی
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-36&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات